رئیسی برای شرکت در اجلاس سران خزر وارد ترکمنستان شد

چهار شنبه 8 تیر 1401 - 14:39:1
رئیسی برای شرکت در اجلاس سران خزر وارد ترکمنستان شد

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری اسلامی ایران، برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر وارد عشق آباد پایتخت ترکمنستان شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر، به ترکمنستان سفر کرده بود امروز ( چهارشنبه )  وارد فرودگاه عشق آباد شد.

ششمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر امروز در عشق آباد، با حضور روسای جمهور پنج کشور حاشیه این دریا برگزار می‌شود.

«سیدابراهیم رئیسی»  پس از ورود به فرودگاه عشق آباد مورد استقبال "رشید مردف "  معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امورخارجه ترکمنستان قرار گرفت.

سخنرانی در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و دیدار با سران کشورهای حاضر در این اجلاس،  از برنامه‌های سفر رئیس جمهوری ایران  به ترکمنستان خواهد بود.  

دیدار آقای رئیسی با رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان

رئیس جمهور در اولین بخش از برنامه‌های خود با «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان دیدار کرد.
آقای رئیسی در دیدار رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان، با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال ۳۰ برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: روابط تهران و عشق‌آباد با تدابیر خردمندانه جنابعالی در سال‌های گذشته همواره روندی رو به گسترش داشته است. 
رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: روابط تهران و عشق‌آباد با تدابیر خردمندانه جنابعالی در سال‌های گذشته همواره روندی رو به گسترش داشته است.
رئیسی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های مناسبی برای ارتقای سطح همکاری با یکدیگر دارند، اظهار داشت: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابط همسایگی دارد و روابط ایران و ترکمنستان در همین راستا بر پایه همکاری‌های گسترده و بر اساس اعتماد متقابل به سرعت در حال گسترش است.
قربانقلی «بردی محمداف» رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های دولت ایران در چند ماه گذشته برای تحکیم و گسترش روابط با این کشور، تصریح کرد: دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از اشتراکات و ظرفیت‌ها فراوانی برخوردارند که زمینه مناسبی را برای افزایش و ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط فراهم کرده است.
رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: ترکمنستان به دنبال گشودن صفحه جدیدی در روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

دریای خزر میراث و سرمایه کشورهای ساحلی است

رئیس جمهور پیش از عزیمت به ترکمنستان در گفتگو با خبرنگاران گفت : این سفر بنا به دعوت رئیس جمهوری ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر انجام می‌شود.


رئیسی گفت: ایران روابط خوبی با کشورهای ساحلی دریای خزر دارد به همین منظور آنچه در اجلاس عشق‌آباد مورد بحث قرار خواهد گرفت، علاوه بر رژیم حقوقی دریای خزر و استفاده صلح‌آمیز با قصد ارتقای امنیت در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، تجارت، مدیریت منابع زنده در دریای خزر، حفظ محیط زیست، مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی دریای خزر است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین به روابط خوب ایران و ترکمنستان در ۳۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در چند ماه اخیرشرایط ترانزیت و وضعیت سوآپ گازی بین دو کشور بهتر شده و ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و ترکمنستان نیز رونق گرفته است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 8 تیر 1401 - 14:37:26