امیر عبداللهیان: امیدواریم با واقع‌بینی آمریکا در آینده نزدیک به توافق برسیم

پنج شنبه 2 تیر 1401 - 17:40:0
امیر عبداللهیان: امیدواریم با واقع‌بینی آمریکا در آینده نزدیک به توافق برسیم

تهران - الکوثر : وزیر امورخارجه ایران گفت: امیدوار هستیم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک در مذاکرات لغو تحریم ها در وین به نقطه نهایی توافق برسیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: در مورد معاهده همکاری‌های جامع و بلند مدت میان دو کشور گفت‌وگو کردیم؛امیدوار هستم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک درمذاکرات لغو تحریم ها در وین به نقطه نهایی توافق برسیم. 
امیرعبداللهیان همچنین  از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از منافع و مواضع منطقه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم که رژیم صهیونیستی، امنیت و ثابت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.
وزیرامورخارجه ایران با اشاره به تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اولویت دولت ایران همسایه محور بودن در توسعه حجم همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی، دفاعی، گردشگری و سایر موضوعات با همسایگان به ویژه با کشور روسیه است. 
امرعبداللهیان در مورد برنامه‌های مشترک ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه غرب به ویژه با تمرکز بر چالش‌های جدید جهانی که در سایه بحران اخیر اوکراین و مسائلی که در مورد امنیت غذایی پیش‌آمده است، گفت:ما همانگونه که مخالف جنگ هستیم، مخالف اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورها از جمله کشور روسیه هستیم. 
سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه نیز در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه ایران و روسیه تصمیم دارند که روابط خود را گسترش دهند،گفت: تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است. 
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آن‌ اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل متحد و برابری حاکمیت کشورها را عوض کنند.
لاوروف با اشاره به اینکه روسیه و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور توسط آمریکا را محکوم می‌کنند،تصریح کرد: زمانی که آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرد. باید کاری کنیم برجام به همان شکل اول آن در سال ۲۰۱۵ و بدون هیچ اضافه‌ای احیا شود.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: اگر آمریکا واقعا علاقه‌مند است کار برجام را احیا کند. ترجیح ما بر این است که برنامه‌های اختلافی ایجاد نشود. 


 


پنج شنبه 2 تیر 1401 - 17:17:44