تهران- الکوثر: عراق یکی از مهمترین بازارهای اعزام گردشگران پزشکی به ایران است. با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان، ایران این پتانسیل را دارد که همواره یکی از مقاصد مهم برای گردشگری سلامت در جهان به حساب بیاید. سند چشم انداز ۲۰ ساله ایران منعکس کننده این عقیده است که “ایران باید اولین کشور منطقه در توریسم سلامت باشد”. برای همین منظور پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۵ ، ۲۰ میلیون گردشگر بین المللی وارد ایران شوند.
محبوب ترین روشهای درمانی که در سال ۲۰۱۹ مسافران را به ایران جذب کرده است، مربوط به بیماری های زنان و زایمان، جراحی چشم، جراحی ارتوپدی، بیماری های قلبی، اورولوژی، جراحی بینی و بیماری های بدون نیاز به جراحی بود.
آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منابع اصلی بیماران بین المللی ایران را برای معالجه فوق ذکر میکند:
طبق یک گزارش رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران، بیشترین تعداد بیماران بین المللی به تهران، مشهد، قم، شیراز، اهواز، ارومیه، تبریز و سمنان رفته اند.این نشان دهنده عوامل فرهنگی متقابل است که کشورهای مسلمان با آنها مشترک هستند و ممکن است بر انتخاب شهر تأثیر بگذارد، به عنوان مثال مواردی که مربوط به دین، آداب و رسوم و سنت ها و علایق غذایی مشترک است. با این حال، کارگزاران غیرقانونی در کشورهایی مانند عراق و افغانستان، تهدید کننده گردشگران بهداشتی به ایران هستند و آنها را به جای آن به سایر کشورهای منطقه سوق میدهند.
یافته های یک تحقیق
برای درک بهتر بازار مبدا در عراق، با استفاده از مشاهدات عینی، تحقیقات میدانی، مستندات و ارزیابی اطلاعات، براساس ۱۰۰ فرم نظرسنجی از سه بیمارستان عمومی (۷۵ تا ۲۰۰ تختخواب) صورت گرفته پیشنهاداتی ارائه شده است:
بازاریابی برای مصرف کنندگان مسافرتی در عراق با بسیاری از کشورهای همسایه مانند عمان، قطر و امارات متحده عربی متفاوت است، زیرا روش اصلی عراق برای دریافت بازاریابی در زمینه توریسم سلامت سنتی و آفلاین است.
اولویت های بیماران عراقی برای انتخاب ایران نیز در درجه اول با نرخ (۷۰٪) دنبال میشود، به دنبال آن کیفیت خدمات بهداشتی ارائه شده (۶۸٪) ، بازاریابی آفلاین توسط کارگزاران مورد اعتماد (۶۲٪) و آشنایی کشور (۳۵٪) .
بررسی تولید ناخالص داخلی عراق تخمین میزند که متوسط درآمد سرانه هر شخص در این کشور حدود ۳۶۰۰ دلار آمریکا باشد. ۷۰ نفر از ۱۰۰ بیمار عراقی در این نظرسنجی، قیمت مناسب خدمات پزشکی در ایران را اولین عامل سفر پزشکی آنها به این کشور عنوان میکنند. کارگزاران در بازار گردشگری سلامت عراق نیز در سطح بالایی برای انتخاب ایران و شهر مربوطه برای معالجه تأثیرگذار هستند.
چگونه ایران می تواند بیشتر مسافران پزشکی عراقی را جذب کند؟
براساس این یافته ها، به سازمان های پزشکی و بهداشتی ایران توصیه می شود موارد زیر را در نظر بگیرند:
به آداب و رسوم همه بیماران، از جمله بیماران عراقی احترام گذاشته شود
توجه کافی به فرهنگ هر کشور نقش مهمی در بازاریابی و جذب مشتری دارد. با توجه به اینکه عراق یک کشور مسلمان است، درک اعتقادات مذهبی مردم در طول درمان مهم است. به عنوان مثال، حضور پزشکان زن برای مشاوره پزشکی، معالجه و پیگیری بیماران در بیماری های زنان و زایمان، ناباروری، جراحی زیبایی برای زنان باید در نظر گرفته شود.
حضور مترجمان در بیمارستان ها و شرکت های تسهیلگر، که کاملاً با فرهنگ و سنت مردم عراق آشنا هستند.
ایجاد قرارداد بین بیمارستان ها و شرکت های تسهیلگر در ایران با بیمارستانها و مراکز درمانی عراق، برای مراجعه مستقیم بیمار از طریق نامه به مراکز درمانی خاص در ایران.
ایجاد کلینیک های تشخیصی در مرزهای عراق و ایران، برای تشخیص اولیه و مراجعه مستقیم بیماران به مراکز درمانی خاص.
تأسیس دفاتر شرکت های تسهیلگر در شهرهای مهم عراق برای بازاریابی و جذب مستقیم بیمار و بدون مداخله کارگزار.
حضور در نمایشگاه های عراق، تبلیغات در رسانه های جمعی مانند تلویزیون، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی آفلاین مانند بروشور، کاتالوگ و غیره.
منبع
آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی
چهار شنبه 1 تیر 1401 - 16:20:31