ساده‌زیستی و دوری از تجملات از منظر امام رضا (ع)

جمعه 20 خرداد 1401 - 12:20:55
ساده‌زیستی و دوری از تجملات از منظر امام رضا (ع)

امام رضا (ع) آن چنان زندگي خود را ساده و بي پيرايه انتخاب كرده بود كه در اوج عزت و توانمندي با ضعيف‌ترين قشر جامعه حشر و نشر داشت با فقرا مي‌نشست و با آنان غذا مي‌خورد.

تهران- الکوثرامام رضا (ع) آن چنان زندگي خود را ساده و بي پيرايه انتخاب كرده بود كه در اوج عزت و توانمندي با ضعيف‌ترين قشر جامعه حشر و نشر داشت با فقرا مي‌نشست و با آنان غذا مي‌خورد و هيچگونه فرقي بين خود و اقشار كم درآمد و بيچاره جامعه قائل نبود...

احمد بن ابي شعبه روزي با رفيق خود حسي نوفلي - كه هر دو از شيفتگان اهل بيت (ع) و امام هشتم (ع) بودند - به حضور امام رضا (ع) شرفياب شده و در مورد فشارهاي سخت زندگي و ناسازگاري روزگار لب به شكوه و گلايه گشودند. آنان به امام گفتند: آقا جان! ما زندگي راحت و خاطري آسوده داشتيم. اما وضع اقتصادي مان دگرگون شده و در تنگناي سخت معيشتي قرار گرفته‌ايم. از شما استدعا داريم كه از خداوند متعال بخواهيد رفاه و ثروت قلبي را به ما برگرداند. حضرت رضا (ع) فرمود: «چه مي‌خواهيد؟ آيا مي‌خواهيد زندگي شاهانه داشته باشيد؟ آيا دوست داريد مانند طاهر و هرثمه (هر دو از سران حكومت مامون و از نظر مالي و تشريفات دنيوي در اوج بودند) باشيد اما اعتقاد به آيين حق و عشق به اهل بيت (ع) و دوستي ما را نداشته باشيد؟ احمد با شنيدن سخن يكه‌اي خورده و مانند كسي كه سرمايه بزرگي را مي‌خواهد با چيز اندكي معاوضه كند، ملتمسانه گفت: نه به خدا! من دوست ندارم كه دنيا و تمام زر و زيور و طلا و نقره‌اش مال من باشد اما اعتقادات و باورهاي حق و عشق به اهل بيت (ع) از من گرفته شود. امام رضا (ع) فرمود: پس هر چقدر مي‌توانيد شكر و سپاس خدا را گوييد، كه خداوند مي‌فرمايد: اي فرزندان داود كه خدا را شكر كنيد كه اندكي از بندگانم سپاسگزار است. و اعتقادات خود را بخدا نيكو گردانيد.

همچنین بخوانید:

زیارتنامه امام رضا (ع) + متن و ترجمه
چرا لقب امام هشتم، «رضا»ست؟
چرا امام رضا (ع) به ضامن آهو لقب دارد؟
صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع)

سیره امام رضا (ع) در میزبانی کریمانه
سیره قرآنی امام رضا علیه السلام
برخی اسرار پذیرش "ولایتعهدی" از سوی امام رضا (ع)

سپس امام هشتم (ع) گفتار امام صادق (ع) را نقل كرد كه مي‌فرمايد: هر كس به خدا حسن ظن داشته باشد، خداوند متعال با او همچنان رفتار خواهد كرد و هركس به روزي اندك راضي باشد خداوند متعال اعمال اندك، ناقابل و كوچك را از او خواهد پذيرفت. هركس به مقدار كمي از حلال راضي باشد، مؤونه‌اش سبك خواهد بود (و حساب و كتابش در روز قيامت راحت و آسان مي‌شود) و خانواده‌ او داراي نعمت بوده و خداوند او را به دردها و دواهای دنيا آشنا خواهد كرد و بالاخره انسان ساده‌زيست از دنيا با سلامتي رها شده و به سوي بهشت و خانه‌ي سلامتي كوچ خواهد كرد».

امام هشتم (ع) در مورد آثار و بركات ساده‌زيستي می‌فرمود: «قناعت و ساده زيستي نفس انسان را از خوار شدن حفظ مي‌كند و عزت و توانمندي به همراه دارد، روحيه زياده خواهي و افزون طلبي بي پايان (كه دنياپرستان را اسير و ناتوان ساخته) را از وجود آدمي دور مي‌كند و از همه مهم‌تر از قيد بندگي و چشم به راه اهل دنيا بودن انسان را آزاد مي سازد».

امام رضا (ع)، ساده زيستي را بر دو گروه سهل و آسان مي داند و مي فرمايد: «هنر ساده زيستي كار كسي است كه يا با ايمان و متعبد است و چشم به پاداش‌هاي خداوند متعال در جهان آخرت دارد و متاع اندك دنيا را در مقابل نعمت‌هاي اخروي چيزي نمي‌انگارد و يا اينكه شخص بزرگواري است و مقام و منزلت والاي انساني را از آلوده شدن به متاع قليل دنيا و تواضع به دنيا داران پست و لئيم و طمع كار، مبرا و منزه مي‌داند».

امام رضا (ع) آن چنان زندگي خود را ساده و بي پيرايه انتخاب كرده بود كه در اوج عزت و توانمندي با ضعيف‌ترين قشر جامعه حشر و نشر داشت، با فقرا مي‌نشست و با آنان غذا مي‌خورد و هيچگونه فرقي بين خود و اقشار كم درآمد و بيچاره جامعه قائل نبود. آن رهبر فرزانه در عين حالي كه با عاليترين مقامات كشوري و لشگري و بالاترين دانشمندان اديان و نامدارترين علماي عصر همنشين مي شد همچنان با سادگي و بدون تشريفات با محرومين و مستضعفين و رده‌هاي پائين جامعه با مهرباني و دلسوزي رفتار مي كرد.

يكي از همسفران امام رضا (ع) گويد: در سفري كه علي بن موسي الرضا (ع) به خراسان مي رفت من با آن حضرت بودم. روزي در كنار سفره خود تمام نوكرها و غلامان سياه و سفيد را بر صرف غذا جمع كرد، عرض كردم: فدايت شوم، بهتر بود براي غلامان و نوكرها سفره ي جداگانه اي مي گسترديد. فرمود: «مه! ان الرب تبارك و تعالي و الأم واحدة و الأب واحد و الجزاء بأعمال؛ آرام باش! خداي همه يكي است، مادر و پدر همه يكي است، پاداش و كيفر هر كس به چگونگي رفتار و عمل او بستگي دارد». آن حضرت دوست نداشت غلامانش وقتي بر سر سفره نشسته‌اند به احترام او برخيزند و مي‌فرمود: «اگر در حالي كه غذا مي‌خوريد بر بالاي سر شما آمدم بر نخيزيد تا وقتي كه از خوردن فارغ شويد».


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


جمعه 20 خرداد 1401 - 12:20:47