امیرعبداللهیان:

مطالبات ایران فراتر از حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکاست

پنج شنبه 5 خرداد 1401 - 20:32:50
مطالبات ایران فراتر از حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکاست

تهران- الکوثر: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت مطالبات ایران را نباید در حد حذف نام سپاه پاسداران انقلاب از لیست تروریستی آمریکا تقلیل داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وزير امور خارجه کشورمان که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شرکت کرده است در گفت و گو با خبرنگار سرشناس آمریکایی «فريد زكريا» در پاسخ به این سئوال که: «چرا قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا که قاعدتا مساله‌ای فرابرجامی است برای ایران در به نتیجه رسیدن مذاکرات حیاتی است» گفت: 

اگر بخواهم صادقانه بگویم چه چیزی باعث مکث در مذاکرات شده، درخواست‌های و مطالبات اقتصادی ما در مسیر تجارت جهانی است و نباید مسئله را به یک موضوع تقلیل داد. 

امیرعبداللهیان افزود: در واقع موضوع قراردادن سپاه در لیست تروریستی آمریکا یک مسئله فرعی است که از طرف لابی اسرائیلی بزرگ‌نمایی شده است. اولویت برای ما منافع ملت ایران است. 

امیرعبداللهیان برطرف کردن فشار حداکثری دوران ترامپ از سوی جوبایدن را اولویت تهران برشمرد. وزیر خارجه کشورمان گفت رئیس جمهور بایدن دقیقا می داند برای بازگشت به برجام چه باید بکند، مهمترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو موثر برداشته شود. ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته ایم و برای رسیدن به توافقی خوب، جدی و مصمم هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: «نمی‌شود به برجام برگشت ولی ایران از منافع اقتصادی محروم بماند و عوامل فشار حداکثری ترامپ باقی بماند.»

موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین

آقای امیر عبداللهیان در پاسخ به سئوال دیگری در مورد وضعیت اوکراین اعلام کرد سیاست تهران مخالفت با جنگ است و در این مدت با وزرای خارجه روسیه و اوکراین صحبت کرده و حتی برای میزبانی از مذاکرات بین آن ها اعلام آمادگی کرده است. 

امیرعبداللهیان ریشه اصلی حمله روسیه را متوجه «اقدامات تحریک آمیز» آمریکا و ناتو دانست. وی در ادامه با تاکید بر اینکه تهران «استاندارد دوگانه» ندارد بر مخالفت با جنگ «چه در اوکراین چه در افغانستان و یا فلسطین» تاکید کرد.

مذاکرات ایران با عربستان و جنگ یمن

وزیر خارجه کشورمان در مورد رابطه با عربستان سعودی با تاکید بر پیشرفت در مذاکرات اخیر گفت ما: « درها را بازگذاشتیم که هر زمان ریاض مایل بود روابط طبیعی خود را از سر بگیرد، از آن استفاده کند.»

آقای امیرعبدالهیان در ادامه از توافق با مقامات سعودی برای دیدار احتمالی در سطح وزرای خارجه در آینده نزدیک در یک کشور ثالث خبر داد.

در همین حال وزیر خارجه ایران بر نقش همه طرف های یمنی در آینده این کشور تاکید کرد. او گفت: « انصارالله و متحدان در یمن توانستند در مقابل جنگ بایستند. آتش‌بس باید استمرار یابد و محاصره یمن پایان یافته و همه طرف‌های یمنی دور یک میز بنشینند و درباره کشورشان تصمیم بگیرند.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


پنج شنبه 5 خرداد 1401 - 20:32:30

دسته بندی :

پربازدیدها