مهلت شش روزه عمران خان به دولت پاکستان برای انحلال پارلمان

پنج شنبه 5 خرداد 1401 - 15:16:9
مهلت شش روزه عمران خان به دولت پاکستان برای انحلال پارلمان

تهران - الکوثر : عمران خان » نخست وزیر سابق پاکستان که از روز گذشته در اعتراض به برکناری دولتش تظاهرات ضد دولتی را به همراه طرفدارنش آغاز کرده است، به دولت شهباز شریف شش روز فرصت داد ، پارلمان ملی را منحل کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، طرفداران و اعضای  حزب تحریک انصاف پاکستان به ریاست عمران خان که از روز گذشته تظاهرات ضد دولتی را از پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا به سمت اسلام آباد آغاز کرده اند، به رغم تلاش نیرو‌های امنیتی برای توقف این تظاهرات، صبح امروز به منطقه خیابان «جناح» در نزدیکی پارلمان ملی پاکستان وارد شدند.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان طی سخنانی در این تظاهرات گفت: دولت باید طی شش روز آینده با منحل کردن پارلمان این کشور زمان انتخابات سراسری را اعلام کند.

عمران خان با بیان اینکه تحصن حزب تحریک انصاف پایان یافته است افزود: درصورتی که ظرف شش روز آینده زمان انتخابات سراسری از سوی دولت اعلام نشود، مجددا با دو میلیون نفر به اسلام آباد پایتخت این کشور بازخواهد گشت.

گزارش‌ها حاکی است به رغم اعلام پایان تحصن حزب تحریک انصاف، هواداران عمران خان برکنار شده  پاکستان با کنار زدن موانع به منطقه قرمز اسلام آباد که ساختمان‌های دولتی و سفارت خانه‌های کشور‌های خارجی در آن قرار دارد وارد شده‌اند.

در همین حال دولت پاکستان برای حفاظت از منطقه قرمز اسلام آباد از ارتش این کشور کمک خواسته و نیرو‌های ارتش پاکستان درحال اعزام به این منطقه هستند.

گزارش رسانه‌های پاکستانی حاکی است در درگیری نیرو‌های امنیتی با هواداران حزب تحریک انصاف در مناطق مختلف پاکستان در ۲۰ ساعت گذشته دستکم ۵ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شده اند.

لازم به ذکر است دولت حزب تحریک انصاف پاکستان در ماه آوریل از طریق طرح عدم اعتماد به عمران خان نخست وزیر سابق این کشور برکنار شد؛ موضوعی که حزب تحریک انصاف آن را مداخله خارجی و توطئه آمریکا برای تغییر دولت در پاکستان می‌داند.

عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان که یکشنبه دهم آوریل با 174 رای مثبت از مجموع 342 رای ماخوذه در پارلمان از سمت خود برکنار شد، از اعتراض به این تصمیم نمایندگان دست بردار نیست و از هر فرصتی برای اقدام علیه شهباز شریف جانشین خود استفاده می کند.

مواضع عمران خان در قبال روسیه و اوکراین، مخالف میل آمریکایی ها بود. یک مقام عالیرتبه در وزارت امور خارجه آمریکا، عمران خان را به برکناری تهدید کرده بود و نخست وزیر پیشین پاکستان، برکناری خود را با همکاری احزاب مخالف و واشنگتن برای عملی کردن این تهدید، مرتبط می داند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 5 خرداد 1401 - 15:16:4

دسته بندی :