ایران جزو ۱۰ کشور سازنده و پرتابگر ماهواره در جهان

یک شنبه 1 خرداد 1401 - 9:20:23
 ایران جزو ۱۰ کشور سازنده و پرتابگر ماهواره در جهان

تهران - الکوثر : عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور سازنده و پرتابگر ماهواره است تاکید کرد که این صنعت برای ایران اقتدار و فناوری می‌آورد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، زارع پور گفت: ایران در اوج تحریم و سختی به پیشرفته ترین دانش در حوزه فضا دست یافته است، به طوری که ساخت ماهواره و ماهواره بر که با دقت زیاد محموله را به هدف انتقال می‌دهد، عملی شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه هم اکنون کشورهایی مانند بریتانیا برای پرتاب ماهواره وابسته به روسیه است که اجازه این کار را نیز به این کشور نداد، تصریح کرد، این در حالی است که امروز جمهوری اسلامی ایران با افتخار یکی از کشورهایی است که این دانش را بومی کرده است. ایران در اوج تحریم و سختی به پیشرفته ترین دانش در حوزه فضا دست یافته است، به طوری که ساخت ماهواره و ماهواره بر که با دقت زیاد محموله را به هدف انتقال می‌دهد، عملی شد. 

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته گام های پیوسته ای و رو به پیشرفتی را در زمینه  دستیابی به فن آوری موشکی و فضایی برداشته است . هر چند دشمنان با انواع تحریم ها سعی کرده اند مانع از پیشرفت های اقتصادی و علمی از جمله در صنعت فضایی ایران شوند، اما با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها ، جمهوری اسلامی ایران به انواع فناوری های  فضایی و مرتبط با فضا دست یافته است که باید آن را موفقیتی بزرگ برای ایران اسلامی دانست.
پرتاب ماهواره بر ها و نیز ماهواره های بومی درچند ساله اخیر نماد این پیشرفت بزرگ در عرصه فضایی محسوب می شود. اکنون ایران در بین 10 کشور فضایی جهان قرار دارد که این امر حاصل و ثمره بیش از 4 دهه تلاش و مجاهدت متخصصان این سرزمین بوده و به همین دلیل ایران از جایگاهی قابل اتکا در این صنعت بین کشورهای معدود صاحب این فناوری برخوردار است. در حال حاضر ساخت پایگاه پرتاب ماهواره در اختیار ۶ کشور است و ایران رتبه بعدی از نظر توسعه پایگاه فضایی را در اختیار دارد.

 صنعت فضایی در زمره صنایع دارای فن آوری پیشرفته محسوب می شود. با وجود تمام محدودیت‌های اعمالی، جمهوری اسلامی ایران به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافته است. طراحی و ساخت ماهواره برها و گام های مهم در زمینه ساخت ماهواره های بومی ، پرتاب آن ها ، دریافت داده ها و در نهایت استفاده از داده‌های دریافتی چرخه کامل این فناوری را شکل می دهد. تفاوت برنامه فضایی ایران با سایر کشورهای منطقه غرب آسیا این است که ایران بر توان داخلی خود استوار بوده و از فناوری بومی و داخلی خود بهره جسته است.

در حال حاضر ساخت پایگاه پرتاب ماهواره در اختیار شش کشور است و ایران رتبه بعدی از نظر توسعه پایگاه فضایی را در اختیار دارد.ایران همچنین در دو سال گذشته با تمرکز روی ماهواره‌بر‌ها گامی مهم در پرتاب ماهواره‌ها برداشته است و پرتاب ماهواره برها را همگام با ساخت ماهواره توسعه داده است؛ اکنون متخصصان ایرانی به چرخه کامل فناوری فضایی یعنی دانش پایگاه پرتاب، پرتابگر، ماهواره، ایستگاه دریافت و کنترل ماهواره و ایستگاه داده‌های ماهواره‌ای دست یافته اند.

از جمله دستاوردهای مهم اخیر فضایی ایران که در مارس 2022( اسفند1400) از آن رونمایی شد، ماهواره نور2 است. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه می گوید : ما محکوم به رسیدن به فضا هستیم و در آینده سلسله ماهواره‌های نور را خواهیم داشتبه گفته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ، رویت جهان از فضا با ماهواره‌های ایرانی، یک دستاورد بزرگ راهبردی است. سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین کشور مسلمانی است که ماهواره در فضا قرار می دهد، گفت: امروز توانستیم بر دشمن غلبه کنیم و این فناوری های پیچیده  و دانش های نوین را به دست آوریم و آن را به یک محصول موفق تبدیل کنیم. ماهواره های نور 1 و نور 2 نور نخستین ماهواره های نظامی ایران هستند که در مدار قرار گرفته‌اند. در مجموع تنها نزدیک به ۳۰ کشور جهان چنین ماهواره‌هایی دارند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 1 خرداد 1401 - 8:48:45