اهمیّت زیارت عاشورا + صوت کامل با نوای علی فانی

شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 16:38:59
اهمیّت زیارت عاشورا + صوت کامل با نوای علی فانی

زیارت عاشورا، براساس روایت‌های بسیار، دارای ریشه‌ای آسمانی است که خدا آن را انشاء فرموده و ساخته ذهن انسان نیست و درباره اهمیّت آن همین بس، که ائمه آن را تأیید و تأکید فرموده اند .

تهران- الکوثرزیارت عاشورا زیارت‌نامه‌ای برای زیارت امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا در روز عاشورا است. این زیارتنامه حدیث قدسی است و از امام محمد باقر(ع) نقل شده است. سند این زیارت را صحیح و بی‌نیاز از بررسی دانسته‌اند.

براساس روایات و گزارش‌ها، این زیارت آثار و برکات متعددی دارد. در روایت صفوان از امام صادق(ع) آمده است هرگاه حاجتی داشتی، این زیارت و دعای بعد از آن را بخوان و حاجتت را از خدا بخواه که برآورده خواهد شد.

زیارت عاشورا باصدای علی فانی


+ دانلود فایل صوتی زیارت عاشورا از فرهمند

+ دانلود فایل pdf زیارت عاشورا

برخی از محققان معتقدند فرازی از این زیارت‌نامه که مشتمل بر لعن است، در نسخه‌های قدیمی‌تر وجود ندارد. عده‌ای از عالمان شیعه به این ادعا پاسخ داده‌اند. درباره زیارت عاشورا کتاب‌های متعددی نوشته شده است از جمله شفاء الصدور نوشته ابوالفضل تهرانی و شرح زیارت عاشورا از سید عزالدین حسینی زنجانی.

زیارت عاشورا، حتّی اگر از راه دور خوانده شود، دارای اجر و ثواب است. این زیارت ارزشمند در دو منبع کهن شیعه آمده است. این دو کتاب بیش از ده قرن سابقه دارند:

1- کامل الزّیارت ابن قولویه قمی (1)
2- مصباح المتهجّد شیخ طوسی(2)  

روایت اول

« محمّد بن خالد طیاسی» از« سیف بن عمیره » نقل می‌کند که گفت:
« پس از آن که امام صادق(ع) از حیره به مدینه تشریف فرما شد با « صفوان بن مهران » و جمعی دیگر از اصحاب، برای زیارت امیر مؤمنان(ع) خارج شدیم. بعد از زیارت حضرت امیرمؤمنان(ع) « صفوان» به طرف قبر حضرت سید الشهدا(ع) رو کرد و به ما گفت: « از این مکان، آن حضرت را زیارت کنید که من در خدمت امام صادق(ع) بودم و دیدم آن حضرت، از این مکان، حضرت سید الشّهدا را زیارت کرد، آن گاه شروع به خواندن « زیارت عاشورا » کرد و بعد از نماز زیارت، « دعای علقمه» را خواند. « سیف بن عمیره » می‌گوید: « به صفوان گفتم: وقتی« علقمه بن محمّد »، زیارت عاشورا را برای ما نقل کرد، این دعا را نگفت! »، صفوان گفت: « در خدمت امام صادق(ع) به این مکان آمدیم، چون آن حضرت، زیارت عاشورا خواند، پس از خواندن، دو رکعت نماز این دعا را هم خواند. حضرت به من فرمود: ای صفوان مواظب این زیارت و دعا باش و اینها را بخوان، هر کس این زیارت و دعا را چه از راه نزدیک و چه از راه دور بخواند، من ضامن قبولی زیارت او می شوم و سعی اش مشکور شود و سلامش به آن حضرت می رسد و محجوب نماند و حاجت او از جانب خداوند برآورده شود و به هر مرتبه ای که خواهد، برسد و خدا او را ناامید برنگرداند».                                        
سپس امام صادق(ع) فرمود:
ای صفوان! من این زیارت را به این ضمان از پدرم و او از پدرش علی بن حسین(ع) با همین ضمان و او از امام حسین(ع) با همین ضمان از برادرش، امام حسن(ع) با همین ضمان و امام حسن، از پدرش امیر مؤمنان(ع) با همین ضمان و امیر مؤمنان از رسول خدا(ص) با همین ضمان رسول خدا(ص) از جبرئیل با همین ضمان و جبرئیل، این زیارت را با همین ضمان از خدای عزّوجلّ یافت و خدای عزّوجلّ به ذات خود قسم خورده است که هرکس امام حسین(ع) را با این زیارت از دور یا نزدیک زیارت کند و با این دعا، دعا کند، زیارت او را قبول می‌کنم و خواهش او را هر قدر که باشد می‌پذیرم، در خواستش را عطا می‌کنم و نا امید از طرف من بر نمی‌گردد، بلکه مسرور و خوشحال با حاجت روا شده برگشته، راه رستگاری و بهشت را می‌پیماید و از آتش دوزخ آزاد است و شفاعت او در حق هر کس غیر از دشمن اهل بیت قبول است. سپس، آن حضرت(ع) به مواظبت نمودن بر این زیارت و برآمدن حاجت در پرتو این زیارت اشاره فرمود.

روایت دوّم

محمّد بن اسماعیل بن بزیع از صالح بن عقبه و صالح بن عقبه از پدرش و پدرش از حضرت باقر(ع) روایت کرده است که فرموده است:
« هر کس حسین بن علی(ع) را در روز عاشورا زیارت کند و نزد قبر آن حضرت، گریان شود، روز قیامت، خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادی که خدمت رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) بوده باشد.
راوی می‌گوید: عرض کردم فدایت شوم، کسی که در شهر یا کشور دیگری است نمی‌تواند در آن روز، خود را به قبر آن حضرت برساند، چه کند؟
فرمود: «اگر چنین باشد به صحرا یا بالای بام خانه خود رود و با سلام، اشاره به سوی قبر آن حضرت کند و بر لعن قاتلان آن حضرت جدّیت کند و سپس، دو رکعت نماز بخواند و هم خودش در مصیبت حضرت، گریه کند، همچنین اگر تقیّه و ترسی نیست، امر کند در خانه اش مجلس مصیبتی برپا کنند و مصیبت حضرت سیّد الشّهدا را به یکدیگر تعزیت گویند، من ضامن می شوم کسی که این عمل را انجام دهد، خداوند، تمام آن ثواب ها را به او عنایت فرماید».(3)

روایت سوم

علقمه بن محمّد حضرمی می‌گوید: « به امام محمّد باقر(ع) گفتم: به من دعایی تعلیم بده که آن دعا را در روز عاشورا، هنگامی‌ که امام حسین را زیارت می‌کنم، بخوانم و دعایی تعلیم بده که با آن دعا، هنگامی‌ که او را از نزدیک یا هنگامی‌ که از خانه و از راه دور( به قصد زیارت بدان سو) اشاره می‌کنم، بخوانم. حضرت فرمود:
ای علقمه! پس از آنکه به آن حضرت با سلام اشاره کردی دو رکعت نماز بخوان و پس از آن، این قول ( متن زیارت) را می خوانی، پس هنگامی‌ که این زیارت را خواندی در حقیقت او را ( امام حسین(ع) را ) به چیزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهد او را زیارت کند، به آن می خواند و خداوند برای تو هزار هزار حسنه می نویسد و از تو هزار هزار سَیّئه (گناه) محو می‌کند. تو را هزار هزار درجه بالا می برد، جزء کسانی می باشی که در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند، حتّی در درجات آنها هم شریک می شوی و به عنوان شهدایی که با وی شهید شدند، شناخته می شوی و برای تو ثواب هر پیامبر و رسولی و هر کس که امام حسین(ع) را از زمان شهادتش تا به حال زیارت کرد، را می نویسند. می‌گویی، « السَّلَامُ عَلَیکَ یَاأَبَاعَبدالله ...»
پس از نقل زیارت می‌فرماید: « ای علقمه اگر توانستی هر روز از عمرت آن حضرت را با این زیارت، زیارت کنی این کار را انجام بده، پس برای تو ثواب تمام این زیارت است» .   


پی نوشت:

1. متصدی منصب فقاهت و مرجعیّت، از رجال شیعه و بزرگان امامیه در فقه و حدیث،290 -368 ه.ق، وی در کنار قبر امام موسی کاظم(ع) مدفون می باشد.
2. مرجع ، فقیه و زعیم شیعیان، ملقّب به شیخ الطائفه (شیخ طائفه شیعه)، صاحب بزرگ ترین منصب علمی بغداد و جهان اسلام، بنیان گذار حوزه علمیه نهصد ساله نجف،385-460ه ق

3. شیخ طوسی، مصباح المتهجد


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
 


شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 16:38:52