انتقاد امیرعبداللهیان از سدسازیهای بی رویه در ترکیه

سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 12:3:33
انتقاد امیرعبداللهیان از سدسازیهای بی رویه در ترکیه

تهران - الکوثر : وزیر امورخارجه ایران گفت: قابل قبول نیست کشور ترکیه اقداماتی را در حوزه سدسازی انجام بدهد و نتیجه آن مشکلاتی برای مردم ایران و دیگر کشورهای  منطقه شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز سه‌شنبه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی درباره سدسازی‌های بی رویه ترکیه افزود: از دولت ترکیه خواسته شده است تا به رسم همسایگی توجه جدی در سدسازی‌ها روی رودخانه ارس داشته باشد و این موضوع در سه نوبت دیدار حضوری با وزیر امورخارجه ترکیه یادآوری شد.
وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه هیچ قرارداد دوطرقه‌ای بین ایران و ترکیه در حوزه سدسازی وجود نداشته است،گفت: مقامات دولت ترکیه می گویند سدسازی ها در مناطق کوهستانی بوده و صرفاً برای مصارف برق آبی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ، با دولت ترکیه در حوزه مباحث آبی نسبت به تشکیل کمیته مرزی مشترک توافق شده و کارشناسان وزارت امورخارجه و وزارت نیروی ایران قرار است به زودی با هیاتی از ترکیه در تهران درباره مسائل مربوط به حوزه آب تبادل نظر کنند. 
دولت ترکیه با کنترل و قبضه کردن آب رودخانه‌های دجله و فرات و ممانعت از جاری شدن این شریان‌های حیاتی سوریه و عراق، موجب بروز بحران آب در این کشورها، ایران و حتی کشورهای کویت و عربستان شده است.
این اقدام ترکیه باعث تشدید بحران آب در منطقه و ضرر و زیان رساندن به زندگی روزمره مردم منطقه شده است.
طرح‌های توسعه و احداث سد، باعث شده است که میراث تمدن هزار ساله شهرهای کُردی در ترکیه و آثار به‌جامانده از تاریخ کهن این ملت نیز زیر آب مدفون شده و مردم عراق نیز از داشتن این مایه حیات محروم شوند.  
محتمل‌ترین اثر کاهش آب ورودی به عراق، از دست رفتن کشاورزی آسیب‌پذیر در عراق و افزایش بیابان‌زایی در این کشور است که اثرات جانبی آن بسیار بیش از گذشته، ایران را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 12:3:27