امیرعبداللهیان : ایران مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان است

یک شنبه 18 اردیبهشت 1401 - 16:21:7
امیرعبداللهیان : ایران مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان است

تهران - الکوثر : وزیر امورخارجه ایران گفت مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز یکشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با «زبیگنیو رائو» وزیر امورخارجه لهستان در نشست خبری مشترک با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان است، افزود: همانگونه که ایران مخالف جنگ در عراق، افغانستان، یمن، سوریه و هر نقطه‌ای از جهان است، اعتقاد دارد راهکار حل بحران در اوکراین، سیاسی است و مذاکرات سیاسی باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود. 
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در شروع جنگ در اوکراین، در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه لهستان، تهران برای اعزام تیم پزشکی ۲۵ نفره به مرز مشترک اوکراین و لهستان و همچنین آمادگی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه اعلام  آمادگی کرد اما به دلیل اینکه صلیب سرخ جهانی تیم‌های پزشکی خودش را در نقاط مرزی مستقر کرده بود، تیم پزشکی ایران به منطقه اعزام نشد. 
امیرعبداللهیان همچنین به تماس‌های تلفنی‌اش با وزیر امورخارجه اوکراین اشاره کرد و افزود: سه بار با وزیر امورخارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشته است و در دو مرحله دیدار با وزیر امورخارجه روسیه،پیام وزیر امورخارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو به رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام  شد.
وزیر امورخارجه ایران همچنین گفت: ایران و لهستان رابطه تاریخی و دیرینه دارند و قدمت روابط دو کشور به ۵۴۰ سال قبل برمی‌گردد و این سرمایه‌‌ای بزرگ در روابط دو کشور محسوب می‌شود.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: لهستان در ماه‌های اخیر در بحران و جنگ اوکراین نقش انساندوستانه مهمی را هم برای آوارگان اوکراینی و هم انتقال فوری اتباع ایران در روزهای آغازین جنگ از نقاط مختلف اوکراین به لهستان و از آن جا به سمت ایران به عمل آورد که شایسته قدردانی است.
«زبیگنیو رائو» وزیر امورخارجه لهستان شب گذشته در صدر هیاتی برای دیدار و  گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 اردیبهشت 1401 - 16:20:58