سفر وزیر خارجه لهستان به ایران ؛ رایزنی در باره روابط دوجانبه و تحولات اوکراین

یک شنبه 18 اردیبهشت 1401 - 13:20:0
سفر وزیر خارجه لهستان به ایران ؛ رایزنی در باره روابط دوجانبه و تحولات اوکراین

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه لهستان شنبه شب در راس هیاتی دیپلماتیک با دستورکار گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و تحولات اوکراین که در نزدیکی مرز لهستان جریان دارد، به تهران وارد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، براساس بیانیه وزارت امور خارجه لهستان «زبیگنیو رائو» قرار است دراین سفر سه روزه علاوه بر ملاقات با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود، با آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کند.

در دیدار وزرای امورخارجه دو کشور، طیف وسیعی از مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.شرکت در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود آوارگان لهستانی به ایران در زمان جنگ جهانی دوم از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه لهستان در خلال سفر به جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.  

امضای موافقتنامه همکاری در زمینه های فرهنگی، آموزشی، علمی، ورزشی، جوانان و رسانه های گروهی بین دولت جمهوری لهستان و دولت جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه‌هایی است که در دستورکار سفر وزیر خارجه لهستان به تهران قرار دارد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید که در جریان دیدار دیپلمات‌های ارشد دو کشور، طیف وسیعی از مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ایران و لهستان دارای روابط تاریخی دیرینه ای بوده و این روابط به رغم فراز و فرودها هم چنان تداوم یافته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دولت سوسیالیست وقت لهستان از اولین کشورهایی بود که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت. در چند دهه اخیر روابط بین دو کشور از طریق رایزنی‌ها و همکاری‌های سیاسی با تبادل هیأت‌های مقامات عالی‌رتبه، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونان وزیران صورت گرفته است.

همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لهستان از طریق رایزنی های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در سطح وزیران، هیئت های اقتصادی و فرهنگی و به ویژه نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه دو کشور همچنان ادامه دارد. با توجه به عضویت لهستان در اتحادیه اروپا سفر وزیر خارجه این کشور به تهران مسلما در گسترش روابط دو جانبه و نیز رایزنی در زمینه تحولات بین المللی به ویژه جنگ اوکراین و تبیین مواضع دو کشور در این زمینه تاثیر گذار خواهد بود.

در عین حال توجه به روابط دو جانبه و لزوم گسترش همه جانبه آن دراین سفر مورد تاکید قرار خواهد گرفت. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «زبیگنیو رائو» وزیر امور خارجه لهستان پیش از این در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی تلفنی درباره وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین و مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کرده بودند. وزیر خارجه لهستان در آن گفت‌وگو با اشاره به سابقه تاریخی روابط دو کشور به ویژه میزبانی انساندوستانه مردم ایران از مهاجران لهستانی طی جنگ جهانی دوم، این روابط را برای هر دو طرف افتخار آمیز خوانده بود.

مسلما یکی از مباحث مهم در مذاکرات دوجانبه وزیر خارجه لهستان با مقامات ارشد ایرانی در سفر کنونی وی به تهران ، تحولات اوکراین و پیامدهای آن خواهد بود. این مساله با توجه به همسایگی لهستان با اوکراین و ورود خیل عظیمی از پناهندگان اوکراینی به این کشور و از سوی دیگر به دلیل تبعات این جنگ بر اقتصاد جهانی به ویژه مساله کمبود محصولات غذایی استراتژیک حائز اهمیت است.

انتظار می رود که در این دیدارها موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در باره لزوم پایان دادن به این جنگ مورد تاکید قرار گیرد.پیش از این حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران موضع تهران را خاتمه بحران اوکراین از مسیر راه حل سیاسی دانست و اعلام کرد: ما بر مبنای اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بدون اعمال استاندارد دوگانه، جنگ را نه در اوکراین، نه در یمن و افغانستان و نه در هیچ جای جهان راه حل نمی دانیم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 اردیبهشت 1401 - 12:11:13