دیدگاه رهبری ؛ آمریکا مظهر جاهلیت مدرن

چهار شنبه 11 اسفند 1400 - 9:17:50
دیدگاه رهبری ؛ آمریکا مظهر جاهلیت مدرن

تهران - الکوثر : رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص)، گفتند، بسیاری از رذائل اخلاقی دوران جاهلیت، امروز در دنیای به اصطلاح متمدن غربی به صورت سازمان یافته، وسیع تر و شدیدتر وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حضرت آیت الله خامنه ای مهمترین هدیه اسلام و بعثت به بشریت را دعوت به «تفکر و عقلانیت» و «تزکیه و مفاهیم اخلاقی» برای مقابله با جاهلیت دانستند و با اشاره به شکل گیری جاهلیت مدرن در غرب به‌ صورت سازمان‌یافته و با ابعاد گسترده‌تر تأکید کردند: امروز مظهر واضح و کامل جاهلیت مدرن، رژیم مافیایی امریکا است که اساساً یک رژیم بحران‌ساز و بحران‌زیست است.

به کنار رفتن عقل و خرد در امور جامعه و جایگزین شدن حس و تجربه در زندگی انسان، از نمادهای بارز بازگشت جاهلیت به جامعة جهانی شمرده می شود. جاهلیت چه در دوران پیش از اسلام در جهان عرب و چه در عصر نوین دارای ماهیتی مشترک است، عمده ترین ویژگی مشترک جاهلیت این است که عقلانیت و منطق و ایمان واقعی به خداوند از میان برود.

به عبارت دیگر، در حالی که اعراب دوره جاهلی به علت فقدان علم و عدم پایبندی به احکام الهی، گرفتار اعتقادات و رفتارهایی شرم آور شده بودند، جوامع غربی از جمله آمریکا،  با ادعای داشتن علم و دانش و اخلاق هر لحظه بیشتر و بیشتر در گناه و فساد غرق می‌شوند.

نقش مستقیم و غیر مستقیم کشورهای غربی در ظهور گروههای تروریستی، نقش آنها در بروز بسیاری از جنگ ها  در نقاط مختلف جهان ، مقابله با ملت های آزادی خواه و استقلال طلب ، نژادپرستی  و انحطاط اخلاقی، تنها بخشی از جاهلیت مدرن تمدن غرب است که از سوی غربی ها از جمله آمریکا با توجه به قدرت اقتصادی و رسانه ای آن در جهان گسترش یافته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر همین اساس مهمترین جهت گیری پیامبر اسلام(ص) در بعثت را مقابله با جاهلیت دانستند و تاکید کردند: امروز همان ابعاد جاهلیت پیش از اسلام، به صورت سازمان یافته و به‌شدت گسترده در دنیای به‌اصطلاح متمدن غربی که بر پایه حرص و طمع بنا شده است، وجود دارد ؛ حرص و طمع، پول، تبعیض، استفاده از علم و فناوری برای کشتار انسانها، غارت کشورهای ضعیف، و ابتذال شدید اخلاقی و هرج و مرج جنسی، شاخص‌ها و پایه‌های اصلی تمدن غربی است که در واقع شکل مدرن شده همان جاهلیت پیش از اسلام است.

در این حال ، آمار و ارقام منتشره از سوی مراکز و مؤسسات علمی نیز نشان از وجود مشکلات و معضلات فراوان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و به تَبَع آن، نارضایتی شدید شهروندان از دولت‌های خود در اروپا و به‌ ویژه آمریکا دارد.

"رابرت جی رینگر" از جمله دانشمندانی است که با درک انحطاط فرهنگی غرب، ریشه های انحطاط را در فساد اخلاقی می داند و می نویسد : افول و زوال غرب را می توان به وسیله یک نمودار پرنوسان نشان داد. آثار انحطاط در ایالات متحده امریکا در پنجاه سال اخیر (سال های بین ۱۹۱۲ تا ۱۹۶۳) بیش تر از ۱۳۷ سال پیش به چشم می خورد و نیز این آثار در بیست سال گذشته بیش تر از پنجاه سال پیش بوده است.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" به همین دلیل بهره گیری از درس‌های بعثت برای مقابله با جاهلیت مدرن را ضروی دانسته  و تاکید کرده اند: «تقویت ایمان دینی»، «توسعه گروههای مؤمن و مقاوم در سراسر جهان»، «قوت و استحکام نظام اسلامی»، «برنامه خردمندانه و حکمت آمیز» و «شناخت وسیع مختصات جاهلیت مدرن» عواملی هستند که زمینه مقابله با این جاهلیت را فراهم می آورند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 11 اسفند 1400 - 9:17:41