تاکید امیرعبداللهیان بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری با همسایگان

سه شنبه 3 اسفند 1400 - 12:52:46
تاکید امیرعبداللهیان بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری با همسایگان

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توئیتی با اشاره به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر نوشت ایران برای گسترش همکاری با همسایگان آمادگی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به دعوت رسمی " شیخ تمیم بن حمد آل ثانی "  امیر قطر برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی به دوحه سفر کرده است.    

در دیدار رئیسی  با امیر قطر،  14 سند همکاری میان ایران و قطر امضا شد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران،  با اشاره به سفر " سید ابراهیم رئیسی " رئیس جمهوری ایران  و هیأت همراه به قطر، در توییتی نوشت: رئیس جمهوری ایران  مهمان دولت قطر است و از سوی امیر ‌قطر مورد استقبال گرم قرار گرفت.    

وزیر امور خارجه ایران،  همچنین نوشت  تحکیم مناسبات با همسایگان به ویژه کشورهای عرب، اولویت اساسی در سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

ششمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی، در قطر برگزار می شود.  

ایران،  از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیر کلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.  

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. 

امیرعبداللهیان در ادامه نوشت، روابط ایران و قطر در بخش دولتی و مردمی ریشه‌دار، و بر مبنای منافع مشترک تنظیم شده است و  تحکیم مناسبات با همسایگان به ویژه کشورهای عرب، اولویت اساسی در سیاست ایران است.

امیر قطر در دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت : قطر مصمم است که روابط خود با ایران را بر بستر تعاملات تاریخی و ریشه‌دار دو ملت، در زمینه‌های مختلف گسترش دهد و دیگر اجازه نخواهیم داد هیچ مساله‌ای از جمله همه‌گیری کرونا، مانع پیشبرد این هدف شود.  

رئیسی  در دیدار  " خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی "  نخست وزیر قطر، نیز  روابط دو کشور را بسیار عمیق و برآمده از نزدیکی اعتقادی و قلبی دو ملت توصیف کرد و گفت: امروز مناسبات و تعاملات خوبی در عرصه‌های سیاسی‌، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین دو ملت وجود دارد اما این سطح از روابط متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیست.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 3 اسفند 1400 - 12:50:11