مذاکرات وین ؛ ضرورت تضمین مطالبات مشروع ایران

چهار شنبه 27 بهمن 1400 - 16:53:10
مذاکرات وین ؛ ضرورت تضمین مطالبات مشروع ایران

تهران - الکوثر : به‌موازات تداوم دور هشتم مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌ها ضد ایران، رایزنی‌های سیاسی وزیر خارجه ایران هم با مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌اروپا و وزیر خارجه انگلیس انجام شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این رایزنی‌ها در کنار ابتکار عمل ایران در مذاکرات وین، نشان‌دهنده رویکرد روشن و صادقانه ایران برای رسیدن به توافق خوب است. 
دور هشتم مذاکرات وین با دیدارهای فشرده علی‌باقری، مذاکره کننده ارشد ایران با رئیسان هیات‌های دیگر در هتل کوبورگ ادامه دارد و در این میان، باقری عصر سه‌شنبه با رافائل گِروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دیدار و گفت وگو کرد.  
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در گفت وگوی تلفنی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌اروپا با اشاره به تلاش‌های جدی مذاکره کننده ارشد و ارائه ابتکارهای واقع‌بینانه هیات مذاکره کننده ایران در وین تاکید کرد، ضروری است در هرگونه پیشنهادی، حقوق و مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود.  
ترکیب هیات مذاکرکننده ایران در وین به خوبی نشان‌دهنده جدیت تهران برای رسیدن به توافق خوب و قابل اتکاء و پایدار است. ایران در دور هشتم مذاکرات وین تاکنون هر ابتکاری برای رسیدن به توافق خوب با تضمین پایدار ارائه کرده است و اکنون با توجه به اذعان جوزف بورل مبنی بر اینکه مذاکرات وین به مرحله حساسی و تقریبا نهایی رسیده، اکنون توپ در زمین طرف غربی است. 
با توجه به این که تقریبا بیشتر طرف‌های مذاکره کننده، فرایند و پیشرفت مذاکرات وین را خوب و رو به جلو ارزیابی کرده‌‌اند، نمایش اراده واقعی طرف غربی برای رسیدن به توافق قابل اتکاء و پایدار به درو از بازی تکراری برخی کشورها ضروری است. 
ایران در جریان مذاکرات تا جایی که امکان‌پذیر بوده است برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین با رعایت خطوط قرمز و تضمین منافع ملی انعطاف لازم را نشان داده و اکنون پیشرفت نهایی مذاکرات وین به انعطاف و مسئولیت‌پذیری طرف‌های غربی بستگی دارد. 
رویکرد منطقی و ابتکار عمل ایران با تداوم حضور در برجام و سپس ارائه پیشنهادهای واقع‌بینانه برای رسیدن به توافق‌جمعی، مذاکرات دور هشتم وین را به مرحله حساس و اتخاذ تصمیم‌های سیاسی از سوی همه طرف‌ها رسانده است. 
جمهوری اسلامی ایران چیزی فراتر از تضمین منافع ملی و لحاظ شدن مطالبات مشروع خود در متن واحد و نهایی توافق مذاکرات وین را دنبال نمی‌کند و این سیاست ایران به‌سبب تجربه بدعهدی آمریکا در خروج از برجام  و تضمین نشدن منافع ملی ایران به صورت پایدار است. 
همانطور که علی‌شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران تاکید کرده است، بدعهدی آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق در وین است و راستی‌آزمایی و ارائه تضمین نیز بخش لاینفک توافق خوب است. 
راستی‌‌آزمایی واقع رفع تحریم‌ها، تامین و تضمین منافع اقتصادی، فروش بدون دردسر و مزاحمت نفت و دیگر محصولات و کالاهای راهبردی و بازگشت ارز آن از مهمترین مطالبات مشروع ایران است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 27 بهمن 1400 - 16:53:1