مخالفت توکایف با تحقیقات بین‌المللی درباره ناآرامی‌های قزاقستان

یک شنبه 10 بهمن 1400 - 18:29:10
مخالفت توکایف با تحقیقات بین‌المللی درباره ناآرامی‌های قزاقستان

تهران- الکوثر: رئیس جمهور قزاقستان در مخالفت با قطعنامه مصوب پارلمان اروپا، تاکید کرد که انجام تحقیقات بین‌المللی درباره ناآرامی‌های ماه گذشته در این کشور غیرلازم است و همچنین اعلام کرد که بیش از دو دوره در مقام ریاست جمهوری باقی نخواهد ماند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  قاسم جومارت توکایف به پایگاه خبری محلی خبر-24 گفت : گمان نمی‌کنم که انجام تحقیقات بین‌المللی درباره رویدادهای قزاقستان لازم باشد ما خودمان از عهده این موضوع بر می‌آییم. ما افراد صادق و بی‌طرفی داریم که ریاست کمیسیون‌های عمومی را عهده‌دار می‌شوند.

توکایف همچنین قطعنامه اخیر مصوب پارلمان اروپا را "جهت‌دار، زودهنگام و دیکته‌شده از سوی لابی‌گرها" توصیف کرد وگفت: این قطعنامه که الزام حقوقی ندارد خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره رویدادهای کشور قزاقستان در آسیای مرکزی شده است.

اوایل ماه ژانویه  اعتراضاتی در واکنش به افزایش قیمت سوخت در چند شهر قزاقستان روی داد که برخی از این اعتراض ها به خشونت کشیده شد که طی آن دستکم 225 تن کشته و بیش از 4هزار و 500 نفر مجروح شدند.

توکایف در گذشته بارها گفته است که نیروهای خارجی در این ناآرامی‌ها دست داشته اند. وی همچنین تاکید کرد بسیاری از افرادی که در درگیری‌های خشونت آمیز در شهر آلماتی دست داشتند این شهر را ترک کرده و برخی از آنان به کشورهای همسایه فرار کرده اند .

رئیس جمهور قزاقستان در ارتباط با ماموریت نیروهای صلح‌بانی سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان نیز این اقدام را کاملا قانونی دانست و گفت: این نیروها حتی یک گلوله هم شلیک نکردند.

نیروهای صلح‌بانی سازمان پیمان امنیت جمعی به درخواست توکایف برای کمک به کنترل اوضاع داخلی وارد قزاقستان شدند و روز 19 ژانویه این کشور را ترک کردند.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری از این گفتگو همچنین اعلام کرد که قصد ندارد برای بیش از دو دوره در مقام ریاست جمهوری باقی بماند و قانون اساسی (برای این منظور) تغییر نخواهد کرد.

وی گفت: نمی‌دانم که چه مدتی رئیس جمهور خواهم بود اما کاملا آگاه هستم که مطابق قانون اساسی بیش از دو دوره رئیس جمهور نخواهم بود و هیچ تغییری در قوانین و قانون اساسی انجام نخواهد شد. 


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


یک شنبه 10 بهمن 1400 - 16:39:26

دسته بندی :