دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با مقامات جمهوری آذربایجان در باکو

پنج شنبه 2 دی 1400 - 9:41:42
دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با مقامات جمهوری آذربایجان در باکو

تهران - الکوثر : حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان ، غفاراوا رئیس مجلس ملی و جیحون بایراموف وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در سفر به باکو با «الهام علی‌اف» رییس جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد، دیداری که در آن علی اف تبادلات هیات های دیپلماتیک را مهم ارزیابی کرد.

رییس جمهوری آذربایجان با تاکید  بر ضرورت برداشتن گامهای بیشتری برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها ی سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی گفت: دستور کار همکاری دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان گسترده است و اطمینان دارم که این همکاری فی‌مابین نتایج خوبی خواهد داشت.

حسین امیر عبداللهیان نیز در این دیدار با اشاره به دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران در پایتخت ترکمنستان و مذاکرات انجام گرفته در آن،این دیدار را نقطه عطف و تحرک جدی در روابط دو کشور دوست و برادر دانست.

امیرعبداللهیان عصر چهارشنبه نیز در دیدار با «غفاراوا» رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به توافق سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران در دیدار روسای جمهوری دو کشور در عشق آباد، گفت: از اول ژانویه سال آینده انتقال گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران آغاز می شود . 

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما مصمم هستیم در همه حوزه ها همکاریهای خود را سرعت و  تعاملات فی‌مابین در حوزه های مختلف را تقویت کنیم.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه پارلمان‌های دو کشور می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند،گفت: ایران آمادگی دارد در بازسازی سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان حضور فعال داشته باشد.

رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو را برای آینده روابط دو کشور مهم توصیف کرد و با اشاره به مشترکات تاریخی، دینی، فرهنگی دو کشور خاطر نشان کرد: ایران از اولین کشورهای بود که در سال ۱۹۹۱ استقلال ملی جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و با کشورمان روابط دیپلماتیک برقرار کرد . 

رییس مجلس ملی آذربایجان نقش سران جمهوری آذربایجان و ایران در بسط روابط فی‌مابین را مهم خواند و گفت: در حال حاضر گروه دوستی پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان در مجلس این کشور فعال است . 

غفاراوا همچنین حمایت نمایندگان پارلمان ایران و جمهوری آذربایجان از موضع کشورهای یک دیگر در سطح بین المللی قابل تقدیر و مهم خواند.

وزیر امور خارجه ایران با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور دیدار و گفتگو کرد.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان عصر چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، نتایج سفر رسمی امیرعبداللهیان به جمهوری آذربایجان و مذاکرات روز جاری خود را تشریح کردند.


حسین امیرعبداللهیان شامگاه چهارشنبه در ادامه سفر خود به باکو، با ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان دیدار کرد.‌

در این دیدار که با حضور شمار زیادی از هنرمندان، ورزشکاران، بازرگانان و چهره های شاخص ایرانی حاضر در جمهوری آذربایجان برگزار شد، امیرعبداللهیان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع ایرانیان مقیم در جمهوری آذربایجان، ایرانیان حاضر در سایر کشورها را سفیران اصلی ایران در جهان خواند و گفت: ایرانیان عزیز در تمام نقاط دنیا افتخار آفرین اند.

امیرعبداللهیان با اشاره به حضور نزدیک به ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور تاکید کرد ما در دولت سیزدهم به دنبال تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان در سراسر جهان هستیم تا در نتیجه تبلیغات ایران هراسانه بیگانگان، هیچ ایرانی ترس از بازگشت به ایران نداشته باشد و بداند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تضمین می کند.

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه سفر خود به جمهوری آذربایجان به شهدای جنگ ٤٤ روزه قره باغ ادای احترام کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این بازدید گفت: به تمامی شهدای جنگ اول و دوم قره باغ ادای احترام می کنیم و امیدواریم شاهد آزادی تمام اراضی اشغالی فلسطین و تشکیل دولت واحد فلسطینی به پایتختی قدس شریف نیز باشیم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 2 دی 1400 - 9:5:48

پربازدیدها