عزم جدی ایران برای ادامه مذاکرات عزتمندانه در وین

یک شنبه 21 آذر 1400 - 15:32:30
عزم جدی ایران برای ادامه مذاکرات عزتمندانه در وین

تهران - الکوثر : «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در گردهمایی رئیسان منتخب نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تاکید کرد: اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌های ظالمانه ایران باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت و جمهوری اسلامی ایران حتماً به دنبال توافق خوب است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رئیس قوه مجریه ایران با اشاره به دو راهبرد جمهوری اسلامی برای خنثی سازی و رفع تحریم‌ها افزود: برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کند و عده‌ای مدعی بودند که ایران در مذاکرات جدی شرکت نمی‌کند و یا برنامه ندارد؛ اما جمهوری اسلامی در مذاکرات عزتمندانه شرکت کرد و با ارائه متن پیشنهادی نشان داد که در مذاکره جدی است.

پس از چند روز مشورت های سیاسی دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در سطح رئیسان هیات‌های مذاکره کننده گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران ازسرگرفته شد. در دور جدید گفت و گو‌ها، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد‌های سازنده‌ای را  در دو موضوع رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ارائه کرده است.هرچند برخی تحلیلگران با انتقاد ازتردید دولت بایدن برای حرکت در جهت رسیدن به توافق در وین  پیش‌بینی کرده‌اند مذاکرات کنونی به نتیجه‌ای جامع و کامل نخواهد رسید اما برخی نیزمعتقدند، هنوز فرصت برای رسیدن به توافق  وجود دارد.

با وجود این تردید ها و گمانه ها، گفت‌ وگوها در خصوص متون پیشنهادی ایران در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد.این موضوع نشان می دهد آنچه پس از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان رخ داده است، آن است که طرف مقابل بر خلاف هفته گذشته، اصل خواسته‌ها و متون ایران را به رسمیت شناخته است و در واقع طرف مقابل از موضع سرسختانه و غیرواقع‌بینانه خود عقب‌نشینی کرده است.

با این حال تحرکات سیاسی و فضا سازی های رسانه ای قبل و در حین مذاکرات وین نشان می دهد که بجز طرف های اصلی مذاکره ، جریان های دیگری نیزسعی دارند به نوعی بر فضای مثبت مذاکرات تاثیر بگذارند.  تحرکات رژیم اسرائیل و رفت وآمدهای بین واشینگتن و تل آویو دراین زمینه قابل توجه است. در این راستا همزمان با سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا، رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که در این سفر توافق شده است که میان آمریکا و رژیم صهیونیستی رزمایش مشترک حمله به تأسیسات نظامی ایران برگزار شود.

این رسانه‌ها همچنین به دروغ از ضرب‌الاجل آمریکا به ایران برای نتیجه‌گیری سریع گفت‌وگوها خبر داده‌اند.این جریان القایی پیش از شروع مذاکرات وین نیز با موضعگیری های ادعایی تروییکای اروپا علیه فعالیت های هسته ای ایران فعال شد. فرانسه، آلمان و انگلیس در همین خصوص در بیانیه‌ای مشترک پیش از شروع دور هفتم مذاکرات  29 نوامبردر وین از آنچه به گفته آنها «تنش‌زایی هسته‌ای نظام‌مند ایران» خوانده شد، ابراز نگرانی کردند.

این تحرکات و فضا سازی ها نشان داد جریانی که  از پیشرفت وگفت‌وگوهای نتیجه محور در وین ناخرسند است، در صدد است تا به هر نحو ممکن با فضاسازی و تهدید، فضای مذاکرات را تخریب کند.

 فضاسازی‌های خارج از اتاق مذاکره اما نمی‌تواند بر عزم هیأت ایرانی برای دستیابی به توافقی که حقوق و منافع ملت ایران را تأمین کند، خللی ایجاد نماید. همانگونه که «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ تاکید کرده است؛ ایران چیزی کمتر از برجام را نخواهد پذیرفت. 

هیأت ایرانی با ظرفیت و توان بسیار بالا در وین حضور یافته و با رویکردی حرفه‌ای بر پیشبرد هرچه بیشتر گفت‌وگوها متمرکز است. از اینرو در صورت پیشرفت گفت‌وگوها و اثبات حسن نیت طرف مقابل، حاضر است تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات ادامه دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 21 آذر 1400 - 15:32:22