خرازی: ریشه بحران‌های منطقه مداخلات خارجی است

شنبه 20 آذر 1400 - 9:15:53
خرازی: ریشه بحران‌های منطقه مداخلات خارجی است

تهران - الکوثر : رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با تاکید بر اینکه ریشه بحران‌های مختلف در منطقه متلاطم غرب آسیا، مداخلات خارجی است، گفت: یافتن راهکارهای سیاسی برای این بحران‌ها مستلزم وجود اراده قاطع در طرف‌های ذیربط و کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، رایزنی مشترک و همکاری جمعی در منطقه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سیدکمال خرازی» در سخنرانی مجازی در همایش بین‌المللی «۳۰ سال استقلال: رهبری، توسعه پایدار و پیشرفت» قزاقستان، با تبریک فرا رسیدن سی‌امین سالگرد استقلال این کشور و ابلاغ پیام دوستی ملت ایران تصریح کرد: اجرا و پیشبرد برخی راهبردها و ابتکارات مهم قزاقستان در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی طی سه دهه گذشته حاکی از هوشمندی، درایت و مسئولیت‌پذیری دولت و ملت سرافراز قزاقستان است.

خرازی با بیان اینکه رشه بحرانهای مختلف منطقه مداخلات خارجی است، گفت: مهم‌ترین موضوع بحرانی در منطقه غرب آسیا مسئله فلسطین است.

وی گفت: حل این بحران جز با توسل به اصل اساسی دموکراسی یعنی مراجعه به افکار عمومی تمامی ساکنان اصلی و آوارگان فلسطینی اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی برای تعیین سرنوشت خود و پذیرش آن از سوی جامعه بین‌المللی ممکن نخواهد بود.

خرازی همچنین بحران یمن را جنگی «بدون نتیجه و پرهزینه» توصیف کرد که «طی  ۶  سال و نیم گذشته، منجر به ویرانی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی فراوان شده» و اکنون «به مرحله حساسی رسیده است» و افزود: زمان آن رسیده است که با فشار جامعه بین‌الملل و تلاش سازمان ملل متحد و کنشگران منطقه‌ای، محاصره یمن رفع و با برقراری آتش بس و تسریع در رساندن غذا و دارو، به رنج ملت یمن پایان داده شود و براساس اصل بنیادین دموکراسی «هر نفر یک رأی» حکومتی مردمی بر این کشور حاکم گردد.

وزیر پیشین امور خارجه ایران با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان پس از ۱۸ سال اشغال و نهایتاً خروج بی‌برنامه و فرار آن و متحدانش از این کشور گفت: تنها راه حل این بحران شکل گیری دولتی فراگیر در افغانستان است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 20 آذر 1400 - 9:15:46