امیرعبداللهیان : ایران در مذاکرات جدی است

چهار شنبه 17 آذر 1400 - 11:44:52
امیرعبداللهیان : ایران در مذاکرات جدی است

تهران - الکوثر : وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه با بیان اینکه ایران در مذاکرات وین جدی است خاطرنشان کرد، ایران انتظار دارد پیشنهادات منطقی اش به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد، تلاش قطعی هیات مذاکره کننده ایران در وین آن است که هدف ملت ایران مبنی بر لغو تحریم ها در این فرآیند محقق شود.

امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین با تاکید بر سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند دولت ایران، ابعاد مختلف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه مناسبات با همسایگان در چارچوب سیاست حسن همسایگی را تشریح نمود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به 2 سفر اخیر "سید ابراهیم رئیسی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست  سران سازمان همکاری شانگهای و نیز نشست سران سازمان همکاری اقتصادی "اکو" و ده ها ملاقات جانبی و قرادادها و تفاهمات نهایی و امضاء شده، دستاوردهای خوبی در جهت گسترش روابط با  همسایگان داشته است.

 وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز با تاکید بر اینکه هیات ایرانی در وین مذاکراتی منطقی، قوی، متین و نتیجه محور را دنبال می‌کند تصریح کرده بود، اگرغرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه ایران از دوشنبه هفته گذشته (29 نوامبر)  در وین آغاز شد. 

ایران در جریان مذاکرات متون پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع "لغو تحریم‌های ظالمانه" و "مسائل هسته‌ای" به طرف مقابل ارائه کرد.

با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه گذشته مقرر شد، گفت‌وگوها در این هفته بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

طرف‌های مذاکره کننده با ایران اعلام کردند برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران، نیازمند مشورت با پایتخت‌های خود هستند.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی تحریم‌هایی است که دولت "دونالد ترامپ" بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

مقام‌های دولت "جو بایدن"، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در ماه های اخیر بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند؛ اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 17 آذر 1400 - 11:44:43