فراخوان تظاهرات میلیونی در سودان

دو شنبه 15 آذر 1400 - 11:27:35
فراخوان تظاهرات میلیونی در سودان

تهران- الکوثر: رئیس شورای حاکمیتی سودان از کناره‌گیری ارتش از قدرت همزمان با پایان دوره انتقالی در این کشور خبر داد. در همین حال، گروه‌های آزادی و تغییر خواستار برگزاری تظاهرات طی امروز (دوشنبه) شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم اظهار کرد: نقش ارتش در آینده سودان توسط قانون اساسی‌ای تعیین می‌شود که همه به آن مقید هستند.

وی گفت: ارتش با پایان دوره انتقالی از سیاست کناره‌گیری می‌کند.

البرهان ادامه داد: تمایل به ایجاد یک بلوک سیاسی گسترده و توافقی وجود دارد که اکثر احزاب سیاسی به جز کنگره ملی را شامل می‌شود تا در نهایت به برگزاری انتخابات منجر شود.

وی درباره بحران در روابط و درگیری مرزی با اتیوپی نیز تاکید کرد: دولت آدیس آبابا مدت  طولانی است که بار بحران‌های داخلی را بر دوش اتیوپی نهاده است و در کنار شبه‌نظامیان مورد حمایت خود اقدامات خصومت‌آمیزی را علیه سودان انجام می‌دهند.

البرهان همچنین نسبت به دستیابی به توافق با اتیوپی ابراز امیدواری کرد.

از سوی دیگر، گروه شورای مرکزی ائتلاف موسوم به گروه‌های آزادی و تغییر خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی طی امروز (دوشنبه) برای سرنگون کردن کودتا و دستیابی به دولت غیرنظامی شد.

در بیانیه این گروه آمده است: خیابان‌های پایتخت و ایالت‌های دیگر دوشنبه شاهد حضور شهروندان سودان در چارچوب یک فعالیت انقلابی مسالمت‌آمیز خواهد بود.

گروه شورای مرگزی هدف از این تظاهرات را سرنگون کردن کودتا و جامعه عمل پوشاندن به دولت غیرنظامی در سودان اعلام کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: از همه نیروهای انقلابی می‌خواهیم که در راهپیمایی‌های میلیونی ششم دسامبر شرکت کنند تا یک حماسه همراه با اهداف ملی را رقم بزنند.

گروه شورای مرکزی ائتلاف موسوم به گروه های آزادی و تغییر در ادامه اعلام کرد که کودتا مشروعیتی ندارد و سرنوشت آن سقوط و سرنگونی کامل است.

این گروه همچنین به مقامات سودان نسبت به انجام هرگونه اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان صلح جو هشدار داد.

این گروه همچنین خبر منتشر شده توسط تارنمای محلی "دارفور ۲۴" را تکذیب کرد که به نقل از یک منبع در شورای مرکزی ائتلاف مذکور اعلام کرده بود این ائتلاف در نظر دارد ظرف دو روز آینده یک بیانیه سیاسی ارائه کند که راه را برای مشارکت جدید میان غیرنظامیان و نظامیان بر اساس توافق امضا شده میان البرهان و حمدوک هموار می‌کند.

این گروه همچنین تاکید کرد: با طیف وسیعی از ملت سودان که کودتا را رد می‌کنند برای مقاومت و شکست کودتا تلاش می‌کنیم.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی


دو شنبه 15 آذر 1400 - 11:27:18

دسته بندی :