گزارش باقری از روز نخست مذاکرات وین

سه شنبه 9 آذر 1400 - 11:51:27
گزارش باقری از روز نخست مذاکرات وین

تهران - الکوثر : علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در گزارشی از نشست افتتاحیه رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران گفت: در این نشست روند اجرای برجام و دیدگاه هریک از اعضا درباره چشم انداز مذاکرات بیان شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، علی باقری رئیس هیأت ایرانی در پایان جلسه افتتاحیه گفت‌ وگوهای رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران گفت: این نشست به ریاست نماینده اتحادیه اروپایی و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و شرکت‌کنندگان دیدگاه خودشان را در مورد دو موضوع بیان کردند.

وی افزود: هیأت ایرانی در این نشست بر این نکته تاکید داشت که عامل اصلی شرایط کنونی اقدام کشوری است که با نقض توافق و نقص قطعنامه شورای امنیت از توافق خارج شد و بر خلاف قانون و مقررات بین المللی، تحریم‌های گذشته را مجدداً باز گرداند و همین‌طور تحریم‌های جدیدی را علیه ملت ایران وضع کرد.

باقری افزود: در نهایت قرار شد که اولاً موضوع لغو تحریم‌ها به‌عنوان دستورکار اولیه کمیسیون مشترک برجام قرار بگیرد و برهمین اساس قرار شد صبح سه‌شنبه کارگروه بررسی موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران آغاز به کار بکند.

نشست روز نخست مذاکرات وین برای لغو تحریم ها بین دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پس از حدود دو ساعت پایان یافت.

پس از پایان نشست، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین در توئیتی نوشت شرکت کنندگان در این نشست درخصوص برداشتن گام های فوری بعدی توافق کردند؛ نشستی که کاملا موفقیت آمیز آغاز شد.

در نشست روز دوشنبه، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در وین حضور یافت.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران به رغم تمامی بدعهدی‌های غرب در برجام بار دیگر به منظور نشان دادن حسن نیت و با هدف غایی لغو تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی، آماده گفت وگوی نتیجه محور برای دستیابی به "توافق خوب" با ۱+۴ است.

وی خاطر نشان کرد که هدف اصلی این مذاکرات احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم‌هاست. تحریم‌هایی که به صورت یک جانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکای خارج شده از برجام اعمال شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 9 آذر 1400 - 11:51:19