رئیسی : ارتقاء سطح روابط و همکاری با کشورهای همسایه دستاورد اصلی ایران در اکو

دو شنبه 8 آذر 1400 - 10:33:6
رئیسی : ارتقاء سطح روابط و همکاری با کشورهای همسایه دستاورد اصلی ایران در اکو

تهران - الکوثر رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت با تمام سران کشور‌های حاضر در اجلاس اکو دیدار‌های دو جانبه داشتیم که توسعه تجاری وگسترش روابط اقتصادی محوری‌ترین موضوع گفتگو‌ها بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید ابراهیم رئیسی در بازگشت از ترکمنستان که به منظور شرکت در اجلاس اکو در آنجا حضور داشت افزود: شرکت ما در اجلاس اکو به عنوان یکی از موسسان آن دارای پیام‌های مختلفی بود کار‌های زیادی انجام شده است، ولی کافی نیست و گام‌های بلندتری را باید برداریم.
وی تصریح کرد: افغانستان نگرانی مشترک همه اعضا بود که در اجلاس مطرح شد و همه به این جمع بندی رسیدند که افغانستان با یک حکومت فراگیر که همه اقوام و مذاهب در آن حضور داشته باشند به امنیت و ثبات خواهد رسید.
رئیس جمهور به دیدار خود با رئیس جمهور ترکمنستان در بخش دیگری از سخنان اشاره کرد و گفت: مسئله ترانزیت محور اصلی این دیدار بود که ابهامات و مشکلات این موضوع حل شد تا بتوانیم با شرق کشور‌های آسیایی میانه ارتباط مناسب تجاری و اقتصادی داشته باشیم.
وی افزود: بحث گاز موضوع دیگر این گفتگو بود که با اقدامات و توافقات وزیر نفت در این سفر یک قراردادی منعقد شد که با این قراداد ما دیگر نگرانی قطعی گاز در زمستان را خواهیم داشت.
آقای رئیسی به دیدار خود با رئیس جمهور تاجیکستان اشاره و گفت: ما در سفری که به دوشنبه داشتیم تا به امروز ارتباط تجاری و اقتصادی ما افزایش سه برابری داشته که این مقدمات کار است.
همچنین ایشان به جلسه صبح امروز با بازرگانان و تجار ایرانی در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: بازرگانان مشکلاتی داشتند که از نظر ما مشکلات جدی است، بخشی از آن مشکلات با قرارداد گازی مرتفع شد و بخش دیگر این مشکلات به وزارت خارجه و اتاق بازرگانی بر می‌گردد که به آن‌ها ماموریت دادیم تا این مسائل را پیگیری کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: سیاست همسایگی جواب داده و ما بر آن پافشاری می‌کنیم ظرفیت‌های بسیاری در روابط با همسایگان وجود دارد که با تسهیل روابط سیاسی و تجاری این ظرفیت‌ها بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.
آقای رئیسی در پایان افزود: دستاورد‌های این گونه سفر‌ها باید در میدان و در عمل توسط مردم مشاهد شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 8 آذر 1400 - 10:29:47