پانزدهمین اجلاس سران اکو

تاکید آیت الله رئیسی بر استفاده از ظرفیت های سازمان اکو

یک شنبه 7 آذر 1400 - 11:40:32
تاکید آیت الله رئیسی بر استفاده از ظرفیت های سازمان اکو

تهران- الکوثر: رئیس جمهوری کشورمان که برای شرکت در پانزدهمین  اجلاس سران اکو در عشق‌آباد به سرمی برد؛ در دیدارهای  جداگانه با روسای جمهوری ترکمنستان و پاکستان بر گسترش همکاریهای دو جانبه و منطقه ای تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق آباد، تمام روسای جمهور کشور‌های عضو اکو از جمله سران کشور‌های ایران، پاکستان، افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان دعوت شده اند.

 آیت الله سید ابراهیم رییسی دیروز شنبه به دعوت «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، در راس هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی عازم عشق آباد، پایتخت ترکمنستان شد. آقای  ‌رئیسی در حاشیه نشست عشق آباد با همتای پاکستانی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به دنبال توسعه روابط با همه کشورها به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه هستیم

رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه دولت نسبت به ایرانیان خارج از کشور احساس مسئولیت می‌کند، اظهار داشت: ایرانیان مقیم خارج از کشور شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و سفارتخانه های کشورمان در سراسر جهان، باید زمینه رفت و آمد، اشتغال و سرمایه‌گذاری آنان را در ایران تسهیل کنند.
رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و قلبی دو ملت ایران و ترکمنستان، گفت: ایران و ترکمنستان فراتر از رابطه دوستی و برادری، رابطه خویشاوندی و ارتباط قلبی، عقیدتی، فرهنگی و تمدنی با یکدیگر دارند.
رئیس جمهور با اشاره به ارادت و اعتقاد مردم ترکمنستان به امام رضا علیه السلام و دلدادگی این مردم به اسلام و تمدن اسلامی، گفت: ایرانیان مقیم ترکمنستان نیز فرهنگ، تمدن و دین مداری ملت ایران را نمایندگی می‌کنند و لازم است رایزنان فرهنگی کشورمان فرهنگ و تمدن ایرانی و پیوندهای عمیق دو ملت ایران و ترکمنستان را معرفی کنند.

رئیس جمهور کشورمان  در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت به دنبال گسترش روابط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و منطقه است، گفت: معتقدیم سطح روابط و همکاری های کنونی کشورمان با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کافی نیست و می توان سطح این مناسبات و همکاری‌ها را در همه حوزه ها افزایش داد.
آیت الله رئیسی افزود: کشورهای همسایه و منطقه به خدمات و تولیدات ایرانی علاقه و اعتماد دارند و باید از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.
آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: به راحتی می توان سهم صادرات کشورمان در بازار اقتصادی منطقه را به دو برابر و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش داد و باید از همه ظرفیت ها برای رسیدن به این هدف استفاده شود.

حضور رئیس جمهور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. ‌

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امروز یکشنبه هفتم آذر ماه سال جاری به میزبانی ترکمنستان برگزار خواهد شد و این کشور ریاست دوره ای اکو را عهده دار خواهد بود.

منابع و ظرفیت های گسترده اقتصادی بویژه در بخش های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را دراختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی

 


یک شنبه 7 آذر 1400 - 11:40:21