پیشرفت های ایران در دانش هسته ای ؛ افتخاری ماندگار

شنبه 15 آبان 1400 - 11:53:4
پیشرفت های ایران در دانش هسته ای ؛ افتخاری ماندگار

تهران - الکوثر : ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایر ان از ۲۱۰ کیلو عبور کرده و ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد ی نیز تولید شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران در تهران در مصاحبه با خبرنگاران با اعلام این خبر، پیشرفت های ایران دردانش صلح آمیز هسته ای را تشریح کرد .

پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری هسته ای در چهارچوب استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای است  .

ایران معتقد است که سلاح‌های هسته‌ای و همه سلاح‌های کشتار جمعی  باید ریشه‌کن شوند.بر اساس گزارش های مستند ؛ وجود بیش از ۱۴ هزار سلاح هسته ای و امکان استفاده از آنها خطری است که  بشریت و کره زمین را تهدید می کند.

«برتراند گلد اشمیت» رئیس سابق شورای حکام آژانس بین المللی هسته ای با انتقاد از رویکردهای یکجانبه و عاری از حسن نیت توسط برخی از کشورهای غربی می گوید؛" رویکرد غیر عقلایی قدرتهایی مانند آمریکا باعث بروز بحران های جدی سیاسی، امنیتی و نظامی در سطح جهانی شده و شرایطی را ایجاد کرده که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است."

جمهوری اسلامی ایران 28 اکتبر قطعنامه ای را پیشنهاد کرد که از کشورهای هسته‌ای عضو NPT می خواهد به تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود عمل کنند . این قطعنامه با حمایت اکثریت اعضای سازمان ملل در کمیته اول مجمع عمومی  به تصویب رسید.

دانش هسته‌ای ،اما به دلیل کاربرد روز افزون آن در عرصه های مختلف صنعتی ، پزشکی و همچنین تامین انرژی پاک ، مورد توجه بسیاری ازکشورها قرار دارد. ایران نیز در صنعت هسته ای با بهره گیری از توانمندی های بومی در کشور فعالیت های خود را در چهار محورشامل ؛تکمیل چرخه سوخت، دستیابی به فناوری های پیشرفته، تولید انرژی و کاربرد پرتوها در فعالیت های کشاورزی ،صنعتی و پزشکی متمرکز کرده و در همه این عرصه ها پیشرفت های قابل ملاحظه ای بدست آورده است.

ایران با دستیابی به سوخت ۲۰ درصد در کمترین زمان ممکن توانمندی علمی خود را اثبات کرد .در حال حاضر در راکتور تحقیقاتی تهران از سوخت صفحه ای ساخته شده در سازمان انرژی اتمی ایران استفاده می شود . افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در واقع  بخشی از ظرفیت های فناورانه  بومی ایران در دانش هسته ای با تاکید بر اهداف صلح آمیز است. 

جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس شورای اسلامی،غنی سازی 60 در صدی را آغازکرد . اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی در تولید عنصر "مولیبدن " جهت به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها کاربرد دارد.غنی‌سازی اورانیوم مغایرتی با فعالیت های متعارف هسته ای ندارد  .

جمهوری اسلامی ایران درهمه گام های برداشته شده در صنعت هسته ای پایبندی کامل به معاهدات هسته ای داشته ودر چارچوب مقررات و تحت نظارت های مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، به فناوری و دانش هسته‌ای دست یافته است.  

حضرت آیت الله خامنه ای،رهبرمعظم انقلاب ؛ بارها تاکید کرده اند که ایران به دنبال دست یابی به سلاح هسته ای نیست و هدف ایران دستیابی به فن آوری صلح آمیز است.

ایشان در همین خصوص در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی خاطر نشان کردند: "اگر علم از فرهنگ صحیح جداشود، به خطا میرود. علم نافعِ هسته‌ای چون با فرهنگ انسان‌دوستی همراه نبود، به بمب هسته‌ای منجرشد و امروز همچنان تهدید دنیاست. ما با آنکه می‌توانستیم، قاطعانه و شجاعانه دراین راه وارد نشدیم؛هم ساختن بمب اتم و هم نگهداشتن آن غلط است، چون بکار بردن آن حرام است."


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 15 آبان 1400 - 11:52:53