خطیب‌زاده : تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده است

چهار شنبه 12 آبان 1400 - 9:55:53
خطیب‌زاده : تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده است

تهران - الکوثر : سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن مبنی بر دنبال کردن دیگر گزینه ها در قبال ایران، نوشت: تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خطیب‌زاده افزود: «گزینه‌های» فرضی ایالات متحده پیش از این در منطقه ما آزموده شده‌اند. شکست‌های فاجعه‌بار حاصل از آن برای آمریکا و افتضاح برجای مانده که دیگران باید رفع و رجوعش کنند، برای همه مشهود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران عنوان کرد: ایالات متحده به عنوان عامل اصلی وضعیت کنونی برجام، باید درس بگیرد.

"برنامه جامع اقدام مشترک" یا "برجام"،  توافقی است که سال 2015 میان ایران از یک سو و گروه 1+5 (شامل 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) حاصل  و  از ژانویه 2016 اجرایی شد اما "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا،8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام به مشارکت کشورش در این توافق بین المللی پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

مقام‌های دولت "جو بایدن"، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در ماه های اخیر بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند؛ اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 آبان 1400 - 9:46:21