ابراز تمایل دوباره باکو برای همکاری با تهران

شنبه 8 آبان 1400 - 17:58:35
ابراز تمایل دوباره باکو برای همکاری با تهران

تهران - الکوثر : با وجود طرح اتهام های دروغین و نادرست اخیر مقامات آذری و همراهی با دشمنان روابط رو به رشد تهران و باکو، اخیرا" برخی از سیاستمداران جمهوری آذربایجان بار دیگر موضوع گسترش روابط دو کشور اسلامی و همسایه را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مقامات باکو به ویژه شخص "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان اخیرا" با طرح اتهام های واهی و نادرست ، ایران را به تجارت مواد مخدر به غرب از مسیر اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان متهم کرده اند. مقامات دولت الهام علی اف با طرح این توهم که ایران با کمک ارمنستان به تجارت موادمخدر از طریق اراضی جمهوری آذربایجان در طول سه دهه گذشته اقدام می کردند، ضمن همراهی با دشمنان ملت های مسلمان، علی الخصوص رژیم نژادپرست اسرائیل و آمریکا، تلاش کرده اند اراضی آزادشده تنها کشور اسلامی در شمال ارس را مساله ای مهم و مورد نیاز جامعه جهانی معرفی کنند.

مقامات آذری در این زمینه همچنین با نادیده گرفتن کمک های نزدیک به سه دهه گذشته ایران به دولت و مردم مسلمان جمهوری آذربایجان، ایران را دشمن دولتگرایی و استقلال مردم مسلمان شمال ارس معرفی کرده اند. این در حالی است که پیش از این مقام های آذری مدام از کمک های ایران به جمهوری آذربایجان قدردانی می کردند و رئیس جمهوری این کشور پس از باز پس گیری اراضی و خارج کردن ارمنستان، مرزهای طولانی این کشور با ایران را به عنوان مرز دوستی و برداری معرفی اعلام کردند. اما پس از تثبیت اوضاع، مقام های آذری تلاش مضاعفی به کار بستند تا در جهت منافع دشمنان روابط دو کشور همسایه، اظهارنظرهای دروغین علیه ایران مطرح کنند. تنها به عنوان یک نمونه از قدردانی های جمهوری آذربایجان از کمک های ایران، می توان به اظهارات سفیر سابق این کشور اشاره کرد.

"بنیاد حسین اف" سفیر سابق جمهوری آذربایجان در ایران و یک صاحبنظر آذری در امور منطقه در ماه مارس سال جاری میلادی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و مردم جمهوری آذربایجان بوده است، در روز اول ماه مارس سال جاری میلادی، در "همایش ۱۷ ربیع گفتمان برتر" در سالن همایش امین قم در سخنانی، گفته بود:  "مردم و دولت جمهوری آذربایجان هیچ‌وقت کمک‌های مردم و دولت ایران را فراموش نکرده و نمی‌کنند".

این سیاستمدار آذری همچنین کمک های مالی ، نظامی و مساعدت های تهران به باکو در جریان جنگ اول قره باغ را بسیار سازنده قلمداد و همچنین تصریح کرده بود: "اگر کمک های ایران نبود، ارمنستان می توانست بخش های بیشتری از اراضی جمهوری آذربایجان را اشغال کند".

کمک های ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ بیش تر از جنگ اول قره باغ بود. در این زمینه نیز مقام های باکو بارها به این واقعیت اذعان کرده اند. با اعتراف به این کمک ها، مقام های باکو اخیرا" مواضع خود را تغییر داده و به بهانه این که ایران درموقعیت ضعیفی قرار دارد، تلاش کرده اند با طرح اتهام های دروغین ، ایران را دشمن دولت و مردم مسلمان جمهوری آذربایجان معرفی کنند. به هرحال، به رغم طرح اتهام های واهی و دروغین ، "المان نصیراف" نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان از علاقه مندی باکو برای رساندن روابط خود به سطح دوستانه با تهران خبر داد. این نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و از سیاستمداران نزدیک به دولت الهام علی اف و از اعضای حزب حاکم آذربایجان نوین - یاپ- همچنین ادعا کرد: "برای دولت الهام علی اف روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران در قالب روابط دوجانبه در اولویت قرار دارد".

اظهارات این مقام آذری نشان می دهد که مقام های دولت الهام علی اف در شرایط مختلف مواضع خود را به اشکال متفاوت تغییر می دهند و چندان قبل اعتماد نیستند. یک نمونه دیگر از سیاست های دولت الهام علی اف در قبال ایران این واقعیت است که مقام های باکو با وجود اصرارهای مکرر مبنی بر بازسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان با کمک شرکت های ایرانی، همچنان ازمشارکت دادن ایران برای بازسازی این کشور اسلامی خودداری می کنند. در این شرایط ، عادی سازی روابط تهران و باکو با تردیدهایی مواجه است. علی الخصوص که دولت الهام علی اف به بهانه های مختلف ، تلاش می کند ایران را دشمن مردم مسلمان جمهوری آذربایجان معرفی کند.

با وجود آن که تبلیغات رسانه های وابسته به دولت باکو علیه ایران پایان ندارد، بعید به نظر می رسد تا پایان دادن به تبلیغات ضد ایرانی در رسانه های باکو، خواسته مقام های دولت الهام علی اف در زمینه گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران درکوتاه مدت محقق شود. مگر این که مقامات آذری به تبلیغات رسانه های باکو براساس منافع بیگانگان پایان دهند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 آبان 1400 - 17:58:27