امیرعبداللهیان : امیدواریم با صدای واحد پیامی مشترک به جامعه جهانی ارسال کنیم

چهار شنبه 5 آبان 1400 - 11:20:14
امیرعبداللهیان : امیدواریم با صدای واحد پیامی مشترک به جامعه جهانی ارسال کنیم

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم بتوانیم در نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان با صدای واحد پیامی مشترک را هم به جامعه جهانی و کشورهای منطقه هم داخل افغانستان ارسال کنیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسین امیرعبداللهیان امروز چهارشنبه در دومین نشست همسایگان افغانستان با بیان اینکه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم، تاکید کرد: مسئولیت امنیت شهروندان افغانی و مرزها با همسایگان در درجه اول با هیئت حاکمه سرپرستی در کابل هست و همگان باید برای برون رفت از وضعیت موجود به افغانستان کمک کنیم.

 وزیر امور خارجه ایران در ادامه احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت و ارضی عدم دخالت در امور دیگران را جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال می‌شود، به خاطر توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش های دهه‌های اخیر است.

 امیر عبداللهیان تصریح کرد: برون‌رفت از بحران اخیر در افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به کارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره گیری از استعدادهای بالای کشورهای افغانستان هست. معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به موازات آن جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید با صدای بلند مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به بار آورده بپذیرد و در مقابل آن برای برون‌رفت ملت بزرگ افغانستان از چالش‌ها و آلام مردم این کشور اقدامات جدی در کنار تلاش‌های جامعه جهانی داشته باشد و مسئولیت خود را به صراحت در این رابطه بپذیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 5 آبان 1400 - 11:20:4