تهران، میزبان اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان

چهار شنبه 5 آبان 1400 - 9:33:44
تهران، میزبان اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان

تهران - الکوثر : تهران امروز چهارشنبه میزبان دومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این نشست به صورت ترکیبی (مجازی  و حضوری) برگزار می شود و وزیران امور خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به علاوه روسیه در آن شرکت می کنند.

"سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران سخنران افتتاحیه این نشست است و " انتونیو گوترش " دبیرکل سازمان ملل هم پیامی به این نشست صادر خواهد کرد.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در نخستین نشست وزرای خارجه ۶ کشورهمسایه افغانستان که  8 سپتامبر به صورت مجازی و به میزبانی پاکستان برگزار شد، از آمادگی ایران برای در اختیار گذاشتن تمامی امکانات خود به منظور پیشبرد مذاکرات بین الافغانی خبر داد.

دربیانیه ی پایانی اجلاس نخست همسایگان افغانستان تاکید شد، مردم افغانستان باید آینده ی این کشور را رقم بزنند؛ همچنین تحولات افغانستان بار دیگر ثابت کرد که راه‌حل نظامی برای آن وجود ندارد و تشکیل ساختار سیاسی جامع در افغانستان با مشارکت تمام گروه‌های قومی این کشور ضروری است.

در حال حاضر که طالبان در افغانستان مسلط است این کشورعرصه تحولات مهمی است که می تواند در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی منطقه، از جمله بر کشورهای همسایه این کشور تاثیر بگذارد. برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان آن کشور اهمیت زیادی برای تقویت همکاری های منطقه ای جهت کمک به روند صلح در افغانستان قائل است.

در همین راستا ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های تلفنی با همتایان خود از جمله وزرای خارجه قطر، عمان، ترکیه، پاکستان، اندونزی، دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی داشته و درباره گسترش حملات تروریستی در افغانستان به خصوص حملات داعش به نمازگزاران ابراز نگرانی کرده است.

از مهمترین مسائل کنونی افغانستان، خطر بازخیزی داعش است که رهبر معظم انقلاب ، 24 اکتبر در کنفرانس وحدت اسلامی به آن اشاره و خاطرنشان کردند : انفجارهای تأسف‌بار و گریه‌آور اخیر در مساجد افغانستان علیه مردم مسلمان و نمازگزار از جمله همین حوادث است که به دست داعش انجام شد و آمریکایی‌ها صراحتاً بیان کرده بودند ما داعش را ایجاد کردیم.

در این حال،جمهوری اسلامی ایران با موج جدیدی از آوارگان افغان مواجه است و در شرایطی که به دلیل تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، مشکلات اقتصادی برای ایران به وجود آمده، ضروری است جامعه بین المللی در این خصوص کمک های لازم را برای مدیریت و تامین نیازهای آوارگان ارائه کند.

بدیهی است؛ میزبانی تهران از وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان نیز نشان دهنده حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم آن کشور در تمامی مقاطع حساس و سرنوشت ساز تاریخ افغانستان است. ایران همچنین راه حل برون رفت افغانستان از چالش های سیاسی و امنیتی جاری را  تلاش همه طرف ها برای تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه های قومی و مذهبی از طریق گفتگوهای بین الافغانی و بدون مداخله خارجی می داند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 5 آبان 1400 - 9:33:24