تدوین سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا / تحلیل

سه شنبه 27 مهر 1400 - 17:6:27
تدوین سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا / تحلیل

تهران - الکوثر : «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امور خارجه ونزوئلا که در صدر هیاتی به ایران سفر کرده است، روز دوشنبه با سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تاکید کرد، سیاست ایران توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا است.  

رئیسی با بیان اینکه ما مسیر پیشرفت را با قدرت ادامه خواهیم داد،گفت: مصمم هستیم مشکلات ایجاد شده از سوی دشمنان را کنار بزنیم و مسیر پیشرفت کشور را ادامه دهیم.

پیشتر وزیران امور خارجه ایران و ونزوئلا 5 اکتبر در تماس تلفنی بر پیگیری توافقات و تهیه نقشه راه روابط دوجانبه و همچنین نهایی کردن جزئیات پروژه های همکاری‌های اقتصادی، تأکید کردند.

امیرعبداللهیان  پس از گفتگو با همتای ونزوئلایی خود، از تدوین نقشه همکاری ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا خبر داد و افزود، تا قبل از پایان سال جاری ، کمیسیون اقتصادی بین ایران ونزوئلا تشکیل می‌شود. وی افزود ، در ماه‌های پیش رو شاهد سفر نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا به تهران خواهیم بود.

بر این اساس، همان گونه که پیشتراعلام شده بود، اراده مقامات دو کشور ایران و ونزوئلا بر گسترش همه جانبه روابط اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی استوار است.   

روابط ایران و ونزوئلا  پیشینه تاریخی بیش از یکصد ساله دارد؛ اما در دهه 1960 با همکاری در زمینه نفت توسعه یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، ونزوئلا  از اولین کشورهایی بود که دولت جدید ایران را به رسمیت شناخت؛ تا دو دهه بعد، همکاریهای  دو کشور عمدتا در زمینه صنعت نفت بود.

در سال 2001 میلادی هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا برای نخستین بار به همراه یک هیئت عالی رتبه از صنعت نفت ، مقامات اقتصادی و دیپلماتیک به ایران سفر کرد و گفت، ایران و ونزوئلا در برابر "هژمونی و امپریالیسم" آمریکا مقاومت مشترکی دارند. وی قول داد، تجارت و همکاری با ایران را افزایش دهد.

در واقع پس از همخوانی جهت گیری های ایران و ونزوئلا در سیاست خارجی، سطح روابط و تعاملات دوجانبه گسترش یافت و دوکشور در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی ، گردشگری و حتی همکاری های تسلیحاتی و نظامی نیز پیش رفتند.

هم اکنون هر دو کشور تحت تحریم های یکجانبه آمریکا قرار دارند و در مسائلی همچون: دفاع از چند جانبه گرایی ، لزوم مقابله با اقدامات غیر قانونی و یکجانبه آمریکا ، حق مسلم ایران در استفاده از انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز و به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین دیدگاه مشترک دارند.

به همین دلیل در دو دهه گذشته شاهد افزایش مناسبات ایران و ونزوئلا در بخش های مختلف هستیم؛ در این مدت 6 سند در زمینه همکاری های فرهنگی و علمی بین دو کشور امضا شده است ؛ 8 دور نشست از سوی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در کاراکاس و تهران نیز برگزار شده و قراردادهای متعدد در بخش های صنعتی ، صنایع دریائی ، انرژی ، نفت ، پتروشیمی ، مواد غذائی ، ساخت مسکن ، صنایع پلاستیک ، صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاری های مالی و سرمایه گذاری به امضا رسیده است.

بدیهی است، تدوین سند همکاری ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا که قرار است در سفر آتی رئیس جمهوری ونزوئلا به تهران امضا شود، فرصت های بیشتر برای افزایش سرمایه گذاری، بازرگانی و فعالیت بخش خصوصی دو کشور را نیز فراهم خواهد کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 مهر 1400 - 16:54:15