تاکید طالبان بر عدم همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش

یک شنبه 18 مهر 1400 - 18:55:25
تاکید طالبان بر عدم همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش

تهران - الکوثر : گروه طالبان اعلام کرد توانایی مقابله با داعش را به صورت مستقل دارد و با آمریکا در این زمینه همکاری نمی‌کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سهیل شاهین، نماینده پیشنهادی طالبان در سازمان ملل در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت: طالبان به صورت مستقل با افراطی‌گری از جمله داعش در افغانستان مبارزه خواهد کرد و در این زمینه قصد ندارد با واشنگتن همکاری کند.

وی تاکید کرد طالبان به صورت مستقل قادربه مبارزه و از بین بردن داعش در افغانستان است. 

این در حالی است که داعش پس از تسلط طالبان بر کابل، چندین حمله از جمله  اقدام تروریستی در مسجد شیعیان قندوز را که منجر به شهادت و زخمی شدن 300 تن شد طراحی و اجرا کرد. 

تاکید سهیل شاهین از اعضای برجسته طالبان بر عدم همکاری این گروه با آمریکا در مبارزه با داعش در افغانستان،نشان می دهد که طالبان حاضر نیست در چارچوب مقابله با ناامنی و خشونت در این کشور با کاخ سفید همکاری مشترک داشته باشد.

از زمان تسلط طالبان بر کابل از 15 اوت گذشته تاکنون،گروه داعش با انجام چند مورد حمله تروریستی در مناطق مختلف افغانستان،دولت طالبان دراین کشور را با چالش مواجه کرده است.

برغم آنکه ذبیح الله مجاهد از سخنگویان طالبان ،داعش را تهدیدی جدی برای این گروه و افغانستان نمی داند اما حمله اخیر تروریستی داعش به مراسم نماز جمعه شیعیان در شهر قندوز که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت،این واقعیت را نمایان کرد که داعش همچنان برای افغانستان و به خصوص جامعه شیعیان خطری جدی محسوب می شود  که هدف این گروه ایجاد ناامنی و دامن زدن به اختلافات مذهبی است. 

داعش که داعیه تشکیل دولت اسلامی شام وعراق را دارد در سال های اخیر حوزه نفوذ خود را گسترش داده و فعالیت های خود را به کشورهای دیگری از جمله افغانستان و پاکستان کشانده است. اگر چه داعش در حوزه آسیای جنوب شرقی نیز در کشورهایی  مانند اندونزی،مالزی و فیلیپین نیز فعالیت دارد و به یکی از گروه های اصلی تررویستی در این منطقه نیز تبدیل شده است.

در حال حاضر که دولت طالبان وعده تامین امنیت را برای همه اقوام و احاد مردم افغانستان داده است، ادامه فعالیت های مرگبارداعش در این کشور، چالشی عمده برای طالبان در جهت برقراری امنیت ایجاد کرده است که می تواند به تضعیف موقعیت این گروه در بین مردم افغانستان منجر شود.

برهمین اساس است که در روزهای اخیر مقامات ارشد طالبان از شروع عملیات مقابله  با داعش در سراسر افغانستان خبر داده اند. 

تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان از نظر این گروه، داعش به عنوان یک گروه تروریستی عاملی برای تضعیف موقعیت دولت قبلی این کشور به ریاست محمد اشرف غنی محسوب می شد اما با سرنگونی دولت اشرف غنی و تسلط طالبان بر کابل، چنین مفروضی از بین رفت و مقابله با داعش به مسئولیتی برای طالبان در عرصه حکومتداری  تبدیل شد.

در شرایطی طالبان هر گونه همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش در افغانستان را رد کرده است که در حال حاضر تلاش طالبان جلب رضایت کاخ سفید برای به رسمیت شناختن این گروه در حاکمیت این کشور است.به نظر میرسد ،دولت طالبان در تضادی بزرگ برای همکاری با آمریکا پس از سپری کردن یک دوره بیست ساله جنگ در افغانستان گرفتار شده است.

همکاری طالبان با کاخ سفید نوعی چالش هویتی و گفتمانی برای این گروه در پی دارد  وعدم همکاری نیز می تواند برای مسئله به رسمیت شناختن  حکومت طالبان در افغانستان،عنصری منفی باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 مهر 1400 - 18:55:18