وضعیت نامساعد پناهجویان افغان در آمریکا و اروپا

یک شنبه 18 مهر 1400 - 18:19:50
وضعیت نامساعد پناهجویان افغان در آمریکا و اروپا

تهران - الکوثر :در پی تحولات سیاسی افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، هزاران افغان کشورشان را ترک و راهی آمریکا و کشورهای اروپایی شدند و این درحالی است که با گذشت هفته ها از مهاجرت اجباری این شهروندان افغان بسیاری از آنها پشت دیوارهای مرزی یا در کمپ های مهاجران با کمترین امکانات بهداشتی و رفاهی زندگی می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این شرایط به گونه ای است که به تازگی صدها پناهجوی افغان با انتقاد از سیاست های بریتانیا خواستار بازگشت به کشور خود شدند.

به نوشته روزنامه "گاردین"، شمار زیادی از افغان‌ها که حین عملیات خروج بریتانیایی ها از افغانستان، به همراه آن‌ها کشور خود را ترک کرده‌اند، می‌گویند شرایط نگه‌داری آن‌ها در هتل‌های این کشور به‌شدت اسفبار است.

این در حالی است که دولت بریتانیا چندی پیش ادعا کرد که برنامه‌ای تحت عنوان «عملیات استقبال گرم» را برای پناهجویان افغان کلید زده است اما این برنامه  تاکنون فقط در حد حرف مانده است.

در دیگر کشورهای اروپایی نیز پناهجویان افغان اوضاع نامساعدی دارند. در حالیکه "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای اروپایی خواسته بین ده تا 20 هزار مهاجر بیشتر را پذیرش کنند، نهادهای داخلی اتحادیه اروپا از دوازده کشور عضو این اتحادیه درخواست کمک مالی برای ایجاد مانع و دیوار برای جلوگیری از ورود پناهجویان کرده اند.

بسیاری از کشورهای شرق اتحادیه اروپا نیز به دنبال ساخت هزاران کیلومتر دیوار با هزینه اتحادیه اروپا هستند. آنها می خواهند همانند یونان با احداث این موانع از ورود پناهجویان جلوگیری کنند.

مقامات یونان اولین اردوگاه از پنج اردوگاه جدید را که قبلا مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته بود، بازگشایی کرده‌اند. این اردوگاه که در جزیره ساموس واقع است با سیم‌های خاردار احاطه شده و سیستم امنیتی الکترونیکی مجهزی دارد. درهای ورودی این اردوگاه به هنگام شب بسته خواهد بود که رفت و آمد پناهجویان را محدود خواهد کرد. در این راستا یکی از سخنگویان آژانس پناهندگان سازمان ملل با اشاره به این که پناهجویان نیاز به حفاظت و کمک دارند، هشدار داد: آن‌ها مجرم نیستند و خطری برای جامعه ندارند.

"ایلوا جوهانسون" کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا می گوید: من شاهد بودم که بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند این موانع را احداث کنند، من می توانم آنها را درک کنم. این درحالی است که چندی پیش "فیلیپو گراندی" کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: طبق برآوردها، ۸۵ هزار نفر از مردم افغانستان باید طی پنج سال آینده از این کشور خارج شوند که اتحادیه اروپا می تواند محل اسکان نیمی از این تعداد باشد. 

از سال ۲۰۱۵ تا کنون حدود ۵۷۰ هزار افغان از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده اند. تنها در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۴ هزار افغان تقاضای پناهندگی خود را به کشورهای اتحادیه ارائه کرده اند که موجب شده افغانستان پس از سوریه به عنوان دومین کشور اعزام کننده پناهجو به اتحادیه اروپا شناخته شود.اکنون نیز بسیاری از افغان ها پشت مرزهای اروپا در انتظار اجازه ورود هستند.

بسیاری از افغان های مهاجر به آمریکا نیز در شرایط وخیمی زندگی می کنند. براساس آمارهای ارائه شده توسط ارتش آمریکا، در حال حاضر نزدیک به ۵۳ هزار مهاجر افغان که پس از سقوط کابل به ایالات متحده منتقل شده اند در هشت پایگاه نظامی آمریکا مستقر شده اند.

بسیاری از پناهجویانی نیز که وارد این کشور شده اند وضعیت مساعدی ندارند به طوری که وزارت امنیت داخلی آمریکا به نیروی پلیس در مورد افزایش احتمالی "نارضایتی" گروه‌های تندروی داخلی و احتمال افزایش ارتکاب به خشونت هشدار داده است. بر اساس بیانیه دفتر تحلیل و اطلاعات وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، افراد مشکوک تندوری برتری پندار سفیدپوست، "تهدیدهای مبهمی" علیه دولت فدرال، زیرساخت‌های حیاتی و سازمان‌هایی که در اسکان پناهندگان و مهاجران نقش دارند، صادر کرده‌اند.بر اساس این بیانیه، آنها حتی خواستار آتش زدن سازمان‌های غیرانتفاعی مستقر در فلوریدا شدند که در اسکان مجدد افغان‌ها کمک کرده‌اند.

هزاران مهاجر افغان دیگر نیز در آلمان، قطر، امارات، آلبانی و اوگاندا در اردوگاه ها در شرایط وخیم اجتماعی و بهداشتی مستقر شده اند در حالی که نمی‌دانند که سرنوشت آنان چه خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 مهر 1400 - 18:19:38