به دنبال اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه

خطیب زاده: امکان تغییر در سند برجام نیست

دو شنبه 8 شهریور 1400 - 17:30:3
خطیب زاده: امکان تغییر در سند برجام نیست

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت امور خارجه گفت :​ برجام در ایران و در عرصه بین المللی سندی است که یک بار مذاکره و مهروموم شده است و امکان تغییر در آن نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  آقای خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشست منطقه ای حمایت از عراق و اینکه در مصاحبه ای اعلام کرده بود مشکل عراق همسایگانش است و عراق علاوه بر داعش توسط گروه های شبه نظامی شیعه نیز تضعیف شده است افزود: من از همکارانم خواسته ام که متن دقیق صحبت های ایشان را بیاورند و امیدوارم ترجمه دقیق این صحبت ها چیز دیگری از آنچه که تاکنون مطرح شده باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از این اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که همسایگان مشکل عراق هستند، ابراز تأسف می کنیم و این اظهارات نشان می دهد که فرانسه به چه میزان از واقعیت های عراق فاصله دارد.خطیب زاده افزود: اینکه امروز رئیس جمهور فرانسه می تواند در خیابان های موصل قدم بزند به خاطر فداکاری ها و ایستادگی هایی است که جوانان عراقی و گروه های ضدتروریستی داعش و گروه های شیعه و دیگران در برابر تروریست ها و داعش انجام دادند و بهتر است ایشان در هنگام قدم زدن در خیابان های موصل از مردم این منطقه بپرسند که چگونه داعش از این منطقه رانده شده است.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران در اجلاس سران شانگهای شرکت خواهد کرد یا نه؟ گفت: دعوت نامه ای در این زمینه دریافت شده است و در حال بررسی هستیم که ان شاءالله در سطح بسیار خوبی شرکت کنیم.
آقای خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع برجام تأکید کرد: برجام در ایران و در عرصه بین المللی سندی است که یک بار مذاکره شده و مهروموم شده و امکان تغییر در آن نیست. در جریان مذاکرات یا موفق می شویم اجرای کامل آن را تضمین کنیم و یا اینکه برجام احیا نخواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هر کدام از این دو مسیرهای متفاوتی است و به هر حال گزینه های مختلفی از سوی طرفین در صورت شکست مذاکرات وین وجود دارد. البته الان در مرحله ای نیستیم که بخواهیم در این مورد صحبت کنیم.وی با اشاره به نوع تصمیم گیری در ایران در ارتباط با موضوع برجام و اینکه این یک تصمیم حاکمیتی است، تصریح کرد: ما هیچ وقت از برجام خارج نشدیم، آن را ترک نکردیم و همچنان در آن هستیم و این آمریکا بود که از این توافق بین المللی خارج شد و آن را نقض کرد.خطیب زاده تأکید کرد: همه طرف های باقی مانده در برجام باید دقت کنند که روزهای آتی روزهای مهمی است. در نحوه صحبت ها، موضع گیری ها و تلاش هایی که در سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انجام می دهند دقت کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : هر اقدامی که سازنده نباشد، برای گفت وگوهای وین مضر است و ایران مطابق رفتار طرف های مقابل تصمیم خود را اتخاذ می کند و آنچه که مهم است این است که ما با همکاری ۱+۴ بتوانیم دور بعدی مذاکرات وین را آغاز کنیم.
خطیب زاده گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق و شرکتش در اجلاس بغداد و همچنین سفر به سوریه و دیدار وی با مقامات این کشور پیام ویژه خود را در خصوص سیاست های منطقه ای ایران و تداوم آن در این حوزه دارد.وی افزود: حتما در جریان سفر به دمشق رایزنی هایی در خصوص نشست بغداد انجام شده و مهمتر از آن روابط دوجانبه ایران و سوریه و محور مقاومت است که سوریه نقش قابل توجهی در آن دارد.



آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
 


دو شنبه 8 شهریور 1400 - 17:12:34

دسته بندی :