رایزنی های امیرعبداللهیان در بغداد با مقامات عراقی و سران کشورهای منطقه

یک شنبه 7 شهریور 1400 - 14:20:38
رایزنی های امیرعبداللهیان در بغداد با مقامات عراقی و سران کشورهای منطقه

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه نشست منطقه ای حمایت از عراق با مقامات عراقی و سران کشورهای منطقه دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در  حاشیه نشست منطقه ای " حمایت از عراق " در بغداد  با  "برهم  صالح" رئیس جمهوری این کشور  دیدار کرد.

امیر عبداللهیان، در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را مورد تاکید قرار داد.

تحولات منطقه، همکاری اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه و لزوم بسط و توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور از دیگر موضوعات مورد گفتگو وتبادل نظر وزیر امور خارجه ایران  با رئیس جمهوری عراق در این دیدار بود.

حسین امیرعبداللهیان، همچنین  با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق درخصوص همکاری ها و اجرای پروژه های اقتصادی و زئران ایرانی در ایام اربعین گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه اجلاس بغداد با محمد بن راشد نخست وزیر امارات متحده عربی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدارها دو طرف، بر ضرورت تقویت همکاری ها و گسترش روابط بین همسایگان تاکید کردند.

نخست وزیر امارات در پایان این دیدار در  توییتی نوشت: در حاشیه اجلاس بغداد با وزیر جدید خارجه ایران  دیدار کردم، برای او در پست جدیدش  موفقیت و گسترش روابط با کشورهای همسایه و تقویت همکاری ها بر پایه حکمت و منفعت ملت ها را آرزومندم  و  برای ملت همسایه و دوست ایران نیز بهترین ها را خواهانم.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با  " محمد الحلبوسی "  رئیس مجلس عراق با توجه به انتخابات پارلمانی آتی عراق، حمایت ایران از برگزاری انتخابات زودهنگام بعنوان عرصه ای برای تبلور آرا و خواست مردم این کشور را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با " احمد ناصر المحمد الصباح"  همتای کویتی خود بر ضرورت فعال سازی روابط و به فعلیت در آوردن توافق های پیشین دو کشور تاکید کرد.

امیر عبداللهیان در این دیدار با مرور بر روابط دوکشور در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی، بر ضرورت فعال سازی روابط و به فعلیت در آوردن توافق های پیشین دو کشور تاکید کرد و آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای گشایش همکاری‌های فی‌مابین را مورد تصریح قرار داد.

 وزیر امور خارجه ایران، با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم در حوزه سیاست همسایگی و اهمیت همکاری بین کشورهای منطقه، از هرگونه اقدام برای فعال کردن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کویت  حمایت کرد.

وزیر امور خارجه ایران، همچنین  در حاشیه اجلاس منطقه ای بغداد با " مولود چاووش اوغلو  " وزیر امور خارجه ترکیه  نیز دیدار و در مورد روابط دوجانبه، تحولات عراق و منطقه گفتگو  کرد.

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در اجلاس حمایت منطقه از عراق گفت  : عراق جدید  نیازمند بازسازی است و این نشست با حضور کشورهای منطقه، موید تلاش‌های دولت  عراق در ایجاد زمینه‌های همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه است. 

اجلاس یک روزه بغداد با عنوان «حمایت منطقه ای از عراق» روز شنبه با حضور کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای منطقه و خارجی به علاوه دبیرکل اتحادیه عرب و دبیرکل اتحادیه شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 7 شهریور 1400 - 14:20:27