تاکید رئیسی بر حل مشکلات اقتصادی و پیگیری حقوق قانونی ملت ایران در عرصه بین المللی / تحلیل

شنبه 16 مرداد 1400 - 14:26:45
تاکید رئیسی بر حل مشکلات اقتصادی و پیگیری حقوق قانونی ملت ایران در عرصه بین المللی / تحلیل

تهران - الکوثر : سید ابراهیم رییسی در سخنرانی خود درصحن علنی مجلس وهمچنین در دیدارهای چند روز گذشته با مقام ها و شخصیت های شرکت کننده در مراسم تحلیف ؛ ضمن تاکید براولویت های سیاست خارجی ایران؛ بر پیگیری حقوق قانونی ملت ایران در صحنه بین المللی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید ابراهیم رییسی گفت: «کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه، کنترل تورم، کرونا و موضوع آب و برق» از جمله مسایل مهمی است که حل آنها فوریت دارد و دولت با نگاه به ۱۰ مسئله فوری، یک برنامه تحولی کوتاه‌مدت تهیه کرده است.

رییس جمهور با تاکید بر تلاش برای رفع موانع و چالش های درونی اقتصاد ؛ در زمینه تحریم ها نیز خاطر نشان  کرد؛ سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود ازجمله حق توسعه نمی‌شود.

رفع مشکلات موجود ،بویژه در بحث اقتصادی که اهمیت ویژه ای دارد به سه عامل بستگی دارد.

عامل نخست؛ استفاده از مدیریت قوی و کارآمد و ارائه برنامه کارشناسی شده ازسوی تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای  رفع موانع تولید  و اصلاح سیاست های بانکی و تخصیص منابع مالی و ارزی است تا بتواند اثار مثبت خود را در سبد در آمدی و معیشتی مردم نشان دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دربخشی از حکم تنفیذ ریاست جمهوری در همین خصوص با اشاره به آمادگی کشور برای حرکت جهشی در همه عرصه‌ها، بر رفع موانع تولید، تقویت پول ملی، توانمندسازی قشرهای متوسط و پایین جامعه و حرکت پر شتاب به سمت جایگاه شایسته کشور تأکید کردند.

عامل دوم ،شتاب بخشی به حرکت در مسیر اهداف کوتاه مدت اقتصادی و برنامه ریزی بر اساس تجربیات و جلوگیری از تکرارخطاهای گذشته برای تحقق اهداف اقتصادی کشور است. 

عامل سوم ؛حضور هوشمندانه درعرصه تعاملات سیاسی و  پیگیری مستمر و پر قدرت حقوق قانونی ملت ایران در بحث تحریم های ظالمانه در سازمان های بین المللی است.

دشمنان ملت ایران با فشار حداکثری اقتصادی ؛امنیتی و فضا سازی های تبلیغاتی بر ضد ایران بدنبال ضربه زدن به نظام  و ارزش های انقلاب هستند  و در این زمینه بر روی تحریم های فلج کننده و جنگ روانی سرمایه گذاری کرده اند .

جمهوری اسلامی ایران اما هیچگاه تسلیم فشار های دشمنان نشده و با قدرت مقابل قدرت های استکباری ایستاده و به دنیا  نشان داده که  مصمم است با  حفظ ارزش های انقلاب درمسیر گام دوم انقلاب پیش رود.  

امیر موسوی، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل منطقه، در نگاه به دورنمای سیاست خارجی دولت سیزدهم معتقد است ؛مذاکرات در زمینه برجام ادامه پیدا می‌کند، اما این گفت‌وگوها دیگر موضوع نخست و درجه یک سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود؛ یعنی امور دولت با برجام شروع نخواهد شد و با برجام نیز به پایان نمی‌رسد.

اظهارات رییسی در خصوص برجام که گفت،به دنبال رفع تحریمها خواهیم بود اما سفره مردم را به اراده بیگانگان گره نمی‌زنیم ؛ موید همین دید گاه است.

برنامه ها واولویت های  اعلامی از سوی رییس جمهور  برای دولت سیزدهم  اگرچه در یک نگاه  اهدافی دشوار به نظر می رسد اما قطعا"  دست یافتنی است .بطور طبیعی و منطقی نمی توان انتظار رفع آنی و فوری همه مشکلات را داشت اما  انتظار مردم ازدولت سیزدهم،اقدام وعمل براساس برنامه و هدف است؛ به نحوی که راهکارها در کوتاهترین  زمان ممکن به حل مشکلات منجر ‌گردد.البته شرط لازم و ضروری آن استفاده از همه ظرفیت های اقتصادی و تولیدی در کشور و در عین حال ادامه دیپلماسی هوشمندانه و مطالبه گردرصحنه بین المللی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 16 مرداد 1400 - 14:26:25