به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وزیر آموزشوپرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو با توجه به سیر نوسانی بیماری کرونا توضیحاتی داد و گفت: اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعیتی روبهرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانشآموزان مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت تأیید کنند، آموزش را حضوری برگزار میکنیم.
محسن حاجی میرزایی با اشاره به روند آموزش در سال تحصیلی گذشته در بستر فضای مجازی در پی تعطیلی مدارس به علت شیوع کرونا اظهار کرد: تشکیلات بزرگی هستیم و با توجه به نگرانی خانوادهها دوران مشکلی را پشت سر گذاشتیم. این کار هم برای معلمان و دانشآموزان و هم برای خانوادهها ناشناخته بود.
وی افزود: البته این فضای ناشناخته در کنار نگرانی ها و اضطرابهایی که تحمیل کرد، چیزهای بسیاری نیز به ما آموخت، توانمندیهای بسیاری ایجاد و نظام آموزشی را از یک آزمون مهم و تأثیرگذار با موفقیت بیرون آورد. البته این گفته به این معنا نیست که آموزش در سال کرونا دقیقاً با همان کیفیت آموزش حضوری حاصل شد، با این حال اجازه ندادیم آموزش تعطیل و این تشکیلات گسترده دچار آسیب شود. ما ارتباطات را برقرار و کار را گسترش دادیم.
وزیر آموزشوپرورش درباره دستاوردهای سال تحصیلی کرونایی گفت: سالها بود که دعوت شده بودیم به سمت آموزشهای الکترونیک حرکت کنیم، اما توفیق بسیاری کسب در این زمینه نشده بود که این حادثه بهیکباره ما را وارد یک محیط جدید کرد و ترس از تکنولوژیهای نو و کار کردن با ابزارهای جدید را از همه گرفت. معلمان بهتدریج توانمند شدند و دانشآموزان نیز آموختند که سهم بیشتری در آموزش خودشان ایفا کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: همچنین خانوادهها به شکل گستردهای با نظام تعلیم و تربیت مرتبط شدند که برقراری این پیوند میان خانه و مدرسه نیز از آرزوهای دیرینه ما بود. بسیاری از والدین به دستیار معلمان تبدیل شدند و با هدایت معلم، امر آموزش را بهویژه در دوره ابتدایی پیش بردند.
وی با اشاره به اینکه البته برخی دانشآموزان ابزار لازم برای دسترسی به شبکه شاد نداشتند گفت: اخیرا خطایی در فضای رسانهای رخ داد و رسانه ای آمار عدم دسترسی به اینترنت را برابر با آمار ترک تحصیلی ها فرض کرده بود که صحیح نبود و ما هیچ کسی را از گردونه آموزش خارج نکردیم، بلکه شیوههای آموزش دیگری را برای افراد به تناسب شرایط شان درنظر گرفتیم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: همه پژوهشها در دنیا پیرامون آموزش در دوران کرونا، یک نقطه اشتراک داشت که بازماندگی از تحصیل بود. با اطمینان میتوانم بگویم که آمار بازماندگان از تحصیل ما در ایام کرونا متفاوت از گذشته نبود. ما در نیمه سال تحصیلی گذشته، بررسی هایی را در سطح ۶۰۰ هزار دانشآموز انجام دادیم و گروهی را بسیج کردیم. آنها بهصورت تصادفی با مدارس ارتباط برقرار و دانشآموز و معلم را ارزیابی کردند. ارزیابی ها نشان داد که از هر هزار دانشآموز، سه نفر ادامه تحصیل نداده بودند که سهدهم درصد می شود و آن نگرانی که بهصورت گسترده درباره ترک تحصیل وجود داشت را منتفی کرد.
وی ادامه داد: ثبت نام میان پایه ها به صورت خودکار انجام می شود، مگر آنکه دانشآموز بخواهد مدرسهاش را تغییر دهد. بنابراین مسئله اصلی ثبت نام مربوط به سه پایه ورودی اول، هفتم و دهم است که از طریق سایت انجام میشود. سامانههای آموزش و پرورش یکپارچه شدهاند و یک سامانه مخصوص دانشآموز داریم که تمام فعالیتهای آموزشی او از ابتدای تحصیل تا کلاس دوازدهم در این سامانه ذخیره و قابل استفاده خواهد بود. ممکن است سامانه با این ابعاد و گستردگی کار، با مشکلاتی هم روبهرو باشد اما بهتدریج در حال رفع شدن است.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید
یک شنبه 13 تیر 1400 - 13:52:46