توقف تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، آزمایش اصلی برای واشنگتن

شنبه 22 خرداد 1400 - 14:48:8
توقف تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، آزمایش اصلی برای واشنگتن

تهران - الکوثر : آمریکا با ادامه تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و ظالمانه همچنان به سیاست شکست خورده فشارحداکثری دونالد ترامپ، سیاستی که تروریسم اقتصادی علیه تمام ملت ایران است ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «مجید تخت‌روانچی»، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد،روز جمعه در نشست مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی گزارش سالانه شورای امنیت برگزار شد، با انتقاد از دولت بایدن در تداوم "سیاست شکست خورده فشارحداکثری"، توقف تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را آزمایش اصلی برای واشنگتن دانست.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود؛ اگرچه مذاکرات هسته‌ای جاری در وین نخستین گام برای ارزیابی درستی اراده سیاسی واقعی آمریکا در بازگشت به برجام است اما آزمایش اصلی و واقعی زمانی خواهد بود که بعد از راستی آزمایی ثابت شود آمریکا مسیر خود را تغییر داده، سیاست شکست خوردهِ فشار حداکثری‌اش را کنار گذاشته و تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را متوقف کرده است.

اشاره نماینده دایم ایران درسازمان به سیاست های مخرب امریکا و ضرورت راستی آزمایی تغییر در رفتار امریکا؛ از دو جنبه ، حائز توجه و اهمیت است:

جنبه نخست تاثیرات مخرب این سیاست ها برپیشرفت ،اقتصاد و توسعه و سلامت ملت ایران است.  

جنبه دوم مسئله؛ پیامد سیاست های امریکا بر سازو کارهای روابط  و حقوق بین الملل و آسیب های جدی است که بر جامعه بین المللی وارد شده است.

نگاهی به رفتارهای هنجار شکنانه امریکا بویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ  نشان می دهد دولت ترامپ استثنایی ‌ترین دولتی است که در تاریخ  امریکا و البته در تاریخ معاصر جهان در بالاترین حد از بی‌مسئولیتی و بی‌اعتنایی به هنجارها و ارزش‌های جامعه امریکا و جامعه جهانی ظهور کرد.

ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی در 3 ژانویه 2020 در حالی که وی به دعوت رسمی دولت عراق وارد بغداد شده بود، نمونه‌ای از تهدید های ذاتی امریکا علیه امنیت و ثبات در منطقه و جهان است . رئیس جمهوری وقت امریکا ،تروریسم و هنجار شکنی بین المللی را به نحو آشکاری گسترش داد. امریکا با وسوسه رژیم صهیونیستی  بعنوان کانون تروریسم در منطقه اگر می توانست، برای تحقق اهداف شوم خود از همه ابزارها استفاده می کرد ،هرچند که جرات این کار را نداشت زیرا قطعا" هزینه بسیار زیادی را متقبل می‌شد .

در موضوع نقض تعهدات چند جانبه  نیز امریکا با خروج از برجام سعی کرد با استراتژی تنگ کردن محیط منطقه‌ای برضد ایران و فشار حداکثری اقتصادی تا مرز فروپاشاندن جامعه ایران پیش رود.

"آلنا دوپوهان" گزارشگر ویژه سازمان ملل و "اوبیورا اوکافور" کارشناس مستقل حقوق بشر وهمبستگی بین المللی در گزارشی در باره اقدامات امریکا نوشتند؛ ایالات متحده با اقدامات هنجار شکنانه ،میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی  را نقض کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل ،اما در مقابل  این بی قانونی ها و اقدامات هنجار شکنانه  سکوت  اختیار کرد.

اکنون نیزآنگونه که «سید عباس عراقچی»معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت‌بار او همچنان برقرارند.تروریسم اقتصادی، آن هم در بحبوحه بیماری کرونا، جنایت علیه بشریت است.

عراقچی افزود، نیازی به اشک تمساح نیست وقتی که تلاش‌های آمریکا برای تحمیل رنج و مصیبت به ٨٢ میلیون ایرانی ادامه دارد.

تغییر واقعی در سیاست های هنجار شکنانه امریکا ، با حرف و ادعا نیست.دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 22 خرداد 1400 - 14:47:3