نیویورک تایمز:

تحولات غزه آمریکا را به بازنگری سیاست خود در غرب آسیا واداشت

شنبه 1 خرداد 1400 - 16:45:15
تحولات غزه آمریکا را به بازنگری سیاست خود در غرب آسیا واداشت

تهران- الکوثر: یک رسانه آمریکایی نوشت، دولت بایدن متاثر از تحولات اخیر در فلسطین اشغالی، درصدد تنظیم مجدد سیاست‌های خود در منطقه غرب آسیا است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد دولت آمریکا در حال بررسی نحوه تنظیم مجدد سیاست خود در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) با توجه به برقراری آتش بس بین تل آویو و فلسطینیان، بدون منحرف شدن از اولویت‌های دیگر خود است.

این روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای نوشت: زمانی که اواخر پنجشنبه مسئله برقراری آتش بس بین اسرائیل و حماس مطرح شد، مقامات کاخ سفید به میانجی گری برای دستیابی به توافق کمک کردند، اما در خصوص اقدام مهم بعدی اختلاف نظر داشتند. اقدام مهم بعدی این بود که آیا جو بایدن باید این خبر را به صورت عمومی اعلام کند یا نه.

نیویورک تایمز در ادامه مقاله خود پرده از تلاش آمریکا برای برعهده گرفتن نقش میانجی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی برداشت و نوشت: ایرادی که وجود داشت این بود که آتش بسِ برنامه ریزی شده، که قرار بود بزودی به اجرا درآید، ممکن بود نقض شود که به وجهه بایدن صدمه می‌زد. مزیتی که وجود داشت این بود که بایدن به عنوان یک فرد صلح دوست مطرح می‌شد و دو طرف را به صورت علنی به ادامه آتش بس متعهد می‌کرد. به این ترتیب، احتمال این که هر یک از دو طرف با اجرای یک حمله در لحظه آخر، موجب شکست این طرح می‌شد، کاهش می‌یافت.

نويسنده مقاله خود را اینگونه ادامه داد: بایدن یک ساعت پیش از اجرای آتش بس، سخنان کوتاهی بیان کرد و به شکل غیرمستقیم به منتقدانی که وی را متهم می‌کردند با مبالغه درباره «تعامل دیپلماتیک فشرده» دولت در پشت صحنه، برای پایان دادن سریع به درگیری‌ها کار چندانی انجام نمی‌دهد، پاسخ داد. این قمار نتیجه داد، زیرا توافق حاصل شد و آتش بس همان شب به اجرا درآمد.

یادداشت نویس نیویورک تایمز ادامه ماجرا را اینطور عنوان می‌کند: اما اکنون بایدن که تبدیل به تازه‌ترین رئیس جمهوری شده است که اقدام پرخطر میانجی گری در مناقشه دیرینه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را انجام می‌دهد، با چالش‌ها و خطرات بیشتری روبرو است. مقامات کاخ سفید در حال بررسی نحوه تنظیم مجدد رویکرد خود هستند و امیدوارند از وقوع بحران دیگری که توجه بایدن را به میزان بیشتری از مهمترین اولویت‌های سیاست خارجی وی منحرف می‌کنند جلوگیری شود.

به نوشته نیویورک تایمز این اولویت‌ها عبارتند از: چین، روسیه و باز گرداندن توافق هسته‌ای ایران. آنچه یادآور دستور کار گسترده طرح بایدن است، این است که وی روز جمعه در کاخ سفید با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی دیدار و با وی درباره موضوعاتی از جمله قدرت فزاینده چین و برنامه هسته‌ای کره شمالی گفتگو کرد.

این رسانه آمریکایی برنامه دولت واشنگتن برای غرب آسیا را متذکر می‌شود: بایدن در کوتاه مدت در حال اجرای اقداماتی برای افزایش تعامل آمریکاست. آنتونی بلینکن، وزیرخارجه اوایل هفته آینده از منطقه دیدار می‌کند. وزارت امور خارجه، مایکل راتنی دیپلمات با سابقه را برای اداره کردن سفارت آمریکا در شهر قدس اعزام می‌کند تا اینکه بایدن بتواند در خصوص گزینه خود برای تصدی این سمت تصمیم گیری کند. مشخص نیست بایدن چه زمانی سفیر خود را انتخاب می‌کند. این اقدامی است که چند کارشناس مسائل منطقه آن را فوری دانستند.

در ادامه این مقاله آمده است: مقامات دولت آمریکا همچنین قصد بازگشایی کنسولگری خود در شهر قدس را دارند که مهم‌ترین نقطه تماس واشنگتن با فلسطینی‌ها بود. زمانی که دونالد ترامپ سفارت آمریکا را به شهر قدس منتقل کرد، این کنسولگری در سفارت آمریکا ادغام شد. این اقدام موجب شد مقامات فلسطینی از انجام کار‌های خود در این سفارتخانه خودداری کنند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: کاخ سفید همچنین برای آزمون تازه‌ای از روابط با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خصوص تلاش‌های واشنگتن برای ازسرگیری توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران آماده می‌شود.

بنا به گفته ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی: «اسرائیل و آمریکا به ویژه در خصوص ایران باید مسائل مهمی را تدوین کنند. اما این دو لازم است یک رابطه کاری را حفظ کنند تا اگر زمانی که مسئله ایران اهمیت زیادی پیدا کرد، بتوانند با یکدیگر همکاری کنند.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 1 خرداد 1400 - 15:59:56