عراقچی : پیشرفت خوبی در مذاکرات وین صورت گرفته است

پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 12:36:57
عراقچی : پیشرفت خوبی در مذاکرات وین صورت گرفته است

تهران - الکوثر : معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، از پیشرفت مذاکرات خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "سیدعباس عراقچی" در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه دور چهار مذاکرات در وین بعد از دو هفته مذاکرات بسیار فشرده در همه سطوح و در موضوعات مختلف، امروز خاتمه یافت، خاطرنشان کرد، پیشرفت خوبی در مذاکرات حاصل شده اما نمی توان گفت کار تمام شده است.

"عراقچی" افزود، چارچوب و ساختار توافق مشخص شده است اما برخی از موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است و درباره آن‌ها توافق به دست نیامده به همین دلیل هیأت‌ها تصمیم گرفتند  چند روزی را تنفس بدهند و به پایتخت‌ها برای مشورت‌ بازگردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طرف‌های درگیر در گفت وگوها، در حال کار بر روی دو حوزه "رفع تحریم‌ها" و "هسته‌ای" هستند تصریح کرد،  مواضع ایران کاملا روشن است؛ آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران تنها پس از راستی آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا، به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد. 

عراقچی در پایان با اشاره اینکه قرار است دور  بعدی گفتگو‌ها هفته آینده مجددا در وین از سر گرفته شود ابراز امیدواری کرد، در هفته آینده مذاکرات روال بهتری را به خودش بگیرد.

واشنگتن در دوره زمامداری "دونالد ترامپ" با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

رئیس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 12:36:48