پاسخ ایران به پیشنهاد جوزپ بورل رای برگزاری جلسه غیررسمی برجام

دو شنبه 11 اسفند 1399 - 18:27:50
پاسخ ایران به پیشنهاد جوزپ بورل رای  برگزاری جلسه غیررسمی برجام

تهران - الکوثر : جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط "جوزپ بورل" هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دلیل این مسئله را مواضع و اقدام های اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی دانست .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ؛یکشنبه شب  با اعلام این موضوع با اشاره به اینکه هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته ،افزود؛ دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه 2231 را اعلام نکرده است .خطیب زاده تصریح کرد ، اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها 5 سال پیش انجام شده است. 

اقدام ایران در توقف اقدامات داوطلبانه تحت توافق هسته ای، در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت پایبند نبودن طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.بنابراین ؛ حفظ برجام نیازمند توافقی جدیدی نیست وبازگشت به  برجام، نیاز به یک پروتکل، تفاهم، توافق یا سند در حوزه آژانس ندارد.

جمهوری اسلامی تمام تعهدات خود را مطابق برجام انجام داد  و یک ‌سال پس از انکه  دولت‌های اروپایی  به وعده‌هایشان برای حفظ منافع ایران در برجام عمل نکردند؛ تعهدات برجامی خود را به تدریج و  طی  پنج مرحله زمانبندی شده کاهش داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود. ایران در ادامه اجرای این تصمیم منطقی ، از 23 فوریه نیزاقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون " اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران"  متوقف کرد.  

بدیهی است ؛مسیر پیش رو بسیار روشن است و ساده ترین راه احیای برجام، بازگشت به تعهدات  عمل نشده است .آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجام بازگردد. این تغییر نه به مذاکره احتیاج دارد و نه به  صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس نیاز دارد.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه خبری "الجزیره" با  اشاره به  اینکه مذاکره باید برنامه و دستور کار داشته باشد و از ابتدا تا انتهای آن معلوم باشد، اظهار کرد:

"ما یک قالبی به نام ۴+۱ داریم و بر این اساس نشست‌هایی داریم. اگر آمریکا می‌خواهد به این گروه ملحق شود، باید به تعهدات خود عمل کند، تحریم‌ها علیه ایران و همه تحریم‌هایی که در طول پنج سال گذشته وضع شده است را لغو کند؛در این صورت ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بازخواهد گشت."

سیاست جمهوری اسلامی ایران  تعامل و همکاری متقابل است . به همین دلیل ایران به رایزنی های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با "جوزپ بورل" به عنوان هماهنگ کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد؛اما این به تنهایی کافی نیست . اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در این زمینه صریح و روشن است .

تا زمانی که نقض برجام از سوی طرف های مقابل ادامه داشته باشد و تغییری در رفتار اروپا و امریکا صورت نگیرد ؛ اجرای یکطرفه برجام معنا و مفهومی ندارد ؛ زیرا اساس برجام بر تعهدات دو سویه است .با تاکید برهمین نکته است که  خطیب زاده تصریح کرد ؛جمهوری اسلامی ایران  همان گونه که متناسب با رفع تحریم ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 11 اسفند 1399 - 18:27:1