بازگشت آمریکا به دیپلماسی، وعده یا عمل ؟

جمعه 17 بهمن 1399 - 15:41:28
بازگشت آمریکا به دیپلماسی، وعده یا عمل ؟

تهران - الکوثر : جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در نخستین سخنرانی خود در خصوص سیاست خارجی امریکا که در ساختمان وزارت امورخارجه این کشور ایراد شد، از بازگشت امریکا به دیپلماسی خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وی گفت: «آمریکا بار دیگر بازگشته است و ما علیه سیستم استبدادی خواهیم ایستاد.» رییس جمهوری امریکا سپس به موضوعات مختلف در سیاست خارجی این کشور از تغییرات آب و هوایی و جنگ یمن تا کودتا در میانمار و مناسبات با روسیه ، چین و اروپا پرداخت. 

از آنجا که دو هفته از آغاز ریاست جمهوری بایدن گذشته است، ارزیابی و قضاوت در مورد سیاست خارجی دولت وی امکان پذیر نیست. با این حال  با نگاهی به تاریخ دیپلماسی امریکا حداقل طی نیم قرن گذشته ، مشخص می شود که سیاست خارجی این کشور از یکسری اصول و چارچوب های ثابت و دائمی پیروی می کند که با جابجایی دولت ها، تغییر نمی کنند؛ از جمله این اصول، حفظ هژمونی بر نظام بین الملل، تامین منافع اقتصادی کمپانی های امریکایی، بسط ارزش های امریکا، حمایت از دولت های وابسته، رقابت با دولت های رقیب و جنگ با دولت های متخاصم است.

استفاده همزمان از دیپلماسی و جنگ نیز از دیگر اصول لایتغیر سیاست خارجی دولت امریکا به شمار می آید. مقایسه دو دولت باراک اوبامای دموکرات و دونالد ترامپ جمهوریخواه نشان می دهد که هم در زمان حضور اوباما در کاخ سفید، ابزار جنگ کنار گذاشته نشد و هم در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، دیپلماسی به حاشیه رانده نشد. از این جهت، سخن بایدن مبنی بر این که " امریکا به دیپلماسی بازگشته است" به معنی کنار گذاشتن ابزار جنگ از سوی دولت کنونی امریکا نخواهد بود. 

ضمن این که تجربیات گذشته ثابت کرده است که روسای جمهوری امریکا در روزهای نخست آغاز ریاست جمهوری خود، وعده های جذابی می دهند اما با گذشت زمان، یا آنها را فراموش می کنند یا این که مقاومت های ساختاری مانع تحقق این وعده ها می شوند . نمونه بارز آن، وعده ای بود که باراک اوباما در روز نخست حضور در کاخ سفید با امضای فرمانی، قول داد زندان بدنام گوانتانامو را طی یک سال تعطیل کند. اما وقتی اوباما بعد از هشت سال از کاخ سفید خارج شد، هنوز این زندان به کار خود ادامه می داد. ترامپ نیز بارها قول داد به جنگ های بی پایان امریکا پایان دهد و حتی فرامینی را برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه و افغانستان امضا کرد. اما این وعده ها نیز تحقق نیافته است. 

اکنون نوبت به جو بایدن رسیده است که وعده های خود را درعرصه سیاست خارجی مطرح کند؛ وعده هایی همچون تقویت همکاری های دیپلماتیک با متحدان، سخت گیری با رقبا و دشمنان و تلاش برای تغییرات در حوزه هایی همچون عربستان و یمن. با این حال، به دلیل پیچیدگی های فراوان نظام بین الملل و کاهش توان ملی امریکا برای تحمیل خواسته های خود به دیگران، دستیابی به چنین اهدافی آن هم طی چهار سال ریاست جمهوری رییس جمهوری کنونی امریکا دور از انتظار خواهد بود. 

بانی کریستین در نشریه واشنگتن اگزامینر می نویسد: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه معتقد است آمریکا باید نقش رهبری خود را در طیفی از مسائل بین المللی حفظ کند. این یک اشتباه استراتژیک بنیادی است که به دهه ها شکست در سیاست خارجی منجر شده است. این نگاه ناشی از غرور نسبت به قابلیت ها و محدودیت های قدرت ایالات متحده است.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 17 بهمن 1399 - 15:41:21