سیاست خارجی دولت بایدن ، ابهامات و تردید ها

پنج شنبه 2 بهمن 1399 - 19:59:5
سیاست خارجی دولت بایدن ، ابهامات و تردید ها

تهران - الکوثر : با آغاز کار دولت جدید آمریکا پس از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید این کشور ، طلیعه تغییرات در سیاست خارجی آمریکا ظاهر شده است. با این حال ابهامات و تردیدهایی در باره روند سیاست خارجی آمریکا در دوره بایدن وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جو بایدن روز چهارشنبه در اولین روز کاری خود به عنوان رئیس‌ جمهوری آمریکا، ۱۷ دستور اجرایی را با هدف باطل کردن اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا  امضا کرد. ازجمله مهمترین این دستورات اجرایی در حوزه سیاست خارجی می‌ توان به بازگشت امریکا به توافق آب‌ و هوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد. این اقدامات بایدن با استقبال جهانی به ویژه از جانب شرکای اروپایی واشنگتن مواجه شده است.

اقدامات بایدن درعرصه سیاست خارجی با هدف معکوس کردن اقدامات ترامپ در این زمینه صورت گرفته است. دولت ترامپ درچارچوب یکجانبه گرایی و شعار "نخست آمریکا " به  شکلی مشخص و حساب شده، به تخریب تمام ابزارها و هنجارهای چندجانبه‌ گرایی از طریق خروج از بسیاری از پیمان ها و معاهدات جهانی و نهادهای بین المللی مبادرت کرد. این اقدمات که با مخالفت ها و انتقادات زیادی در سطح بین المللی حتی از جانب اروپا مواجه شد، باعث انزوای روزافزون آمریکا و کاهش شدید پرستیژ و موقعیت جهانی آن شد.

اکنون بایدن در صدد ترمیم وجهه آمریکا و احیای موقعیت آن به عنوان یک قدرت تاثیر گذار در عرصه جهانی است. با این حال ابهامات و تردید های زیادی در این زمینه وجود دارد. از جمله این تردیدها این است که آیا دولت بایدن قادر است که رویکرد آمریکا در باره برخی مسائل مهم بین المللی و دستور کارهای اساسی در سیاست خارجی آمریکا مانند ایران و مساله برجام و سیاست آمریکا در قبال ونزوئلا و کره شمالی را تغییر دهد؟ با توجه به موضع گیری های اخیر بایدن و مقامات ارشد دولت وی، پاسخ به این سئوال منفی است .

به عبارت دیگر همان گونه که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند پایه ها و اصول سیاست خارجی آمریکا تا حد زیادی تغییر ناپذیر و ثابت هستند و لذا در عمل روسای جمهور آمریکا بیشتر در زمینه اعمال تاکتیک ها در قبال مسائل سیاست خارجی با یکدیگر تفاوت دارند. این مساله در نحوه برخورد دولت بایدن با ایران و توافق هسته ای برجام نمود آشکار دارد.

دولت بایدن مانند دولت ترامپ  ضمن  ابراز انواع اتهامات علیه ایران ، خواهان تمدید و گسترش محدودیت های هسته ای و شمول مساله موشکی و سیاست منطقه ای ایران در هرگونه مذاکرات آینده است. از دیگرموارد تغییر ناپذیر سیاست خارجی آمریکا باید به حمایت از اسرائیل درهر شرایطی اشاره کرد.در این راستا بایدن خواهان تداوم روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است.

از سوی دیگر روند های جاری در آمریکا مانند کاهش قدرت اقتصادی ،افزایش بی سابقه کسری بودجه و بدهی ملی آمریکا ، تقویت جریان های ملی گرایانه و حمایت از حمایت گرایی اقتصادی ، تردید های فزاینده در باره مسئولیت های جهانی آمریکا به ویژه حمایت از متحدان و در یک کلام تداوم وجود عواملی که در سال 2016 موجب روی کار آمدن ترامپ و تغییرات اساسی در عرصه خارجی شد به این تردید دامن می زند که بایدن بتواند تغییرات اساسی در سیاست خارجی آمریکا به وجود آورد.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در ژوئیه 2020 با تاکید بر اینکه سیاست خارجی و امنیتی آمریکا تغییرکرده و این از زمان ریاست جمهوری ترامپ رخ نداده است اظهار داشت: در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، سیاست خارجی ایالات متحده تغییری نخواهد کرد.

زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان نیز می گوید:« تغییرات در سیاست های آمریکا در دوره ترامپ نه مساله ای موقت بلکه نشاندهنده تغییری ساختاری در رویکرد های جهانی امریکا است.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 2 بهمن 1399 - 18:11:47