رزمایش موشکی نیروی دریایی ارتش ؛ اهمیت راهبردی نقش ایران در حفظ ثبات و امنیت منطقه

سه شنبه 23 دی 1399 - 13:38:53
رزمایش موشکی نیروی دریایی ارتش ؛ اهمیت راهبردی نقش ایران در حفظ ثبات و امنیت منطقه

تهران - الکوثر : یکی از بخشهای مهم دفاعی ایران ظرفیت سازی در عرصه موشکی است که از اهمیت راهبردی و استراتژیک در بحث بازدارنگی برخوردار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با تاکید براین موضوع ،رزمایش موشکی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ،امروز (سه شنبه) در سواحل کنارک Konarak و آب‌های دریای عمان  آغاز شد.

رزمایش موشکی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی نیروهای دیگر ارتش و بهره‌گیری از همه تجهیزات نظامی در دو روز برگزار می ‌شود.

در این رزمایش، ناو بندر مکران و ناو موشک‌انداز زره به تجهیزات نیروی دریایی ارتش ایران ملحق خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان بارها  با تبیین  مولفه های اصلی اقتدار ملت ایران تاکید کرده اند که هدف از سیاست «قدرت بازدارنده نظام اسلامی» جلوگیری از تصور تعرض به ایران از جانب زورگویان بین المللی است .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از بیانات  اخیرشان به مناسبت سالروز قیام تاریخی 19 دی ماه 58 مردم شهر مقدس  قم ،که  بصورت زنده از تلویزیون ایراد شد ؛ با تاکید بر اهمیت  مولفه های اقتدار و امنیت با یادآوری تجربه تلخ ناتوانی کشور درمقابل حملات هوایی صدام، خاطرنشان کردند: ایران آن روزها در مقابل موشکباران و بمباران تهران و شهرهای مختلف ناتوان و بی‌دفاع بود و جمهوری اسلامی حق نداشت کشور را در آن شرایط نگه دارد.
ایشان با یادآوری نمونه‌هایی از قدرت دفاعی امروز ایران مثل ساقط کردن پرنده متجاوز آمریکایی در آسمان ایران و یا در هم کوبیدن پایگاه عین‌الاسد، افزودند: دشمن در مقابل این واقعیتها ناگزیراست قدرت و توانایی‌های دفاعی ایران را در محاسبات و تصمیمات خود در نظر بگیرد.
برخورداری از قدرت  نظامی و بازدارندگی  منطبق با اصول متعارف دفاعی وحق مشروع همه کشورهاست .امروز در عرصه هوافضا، قدرت موشکی، قدرت دریایی وعرصه زمینی،  جمهوری اسلامی ایران از قدرت بازدارندگی و تهاجمی برای دفع تهدید ها برخورداراست.

بدیهی است ؛ جمهوری اسلامی ایران  به‌دنبال تهدید نیست  بلکه به دنبال حفظ امنیت  و جلوگیری از تهدید است .براین اساس قدرت موشکی، یکی ازمحورهای راهبردی در دکترین  نظامی جمهوری اسلامی برای مقابله با تهدیدات به شمار می‌رود. ایران در این زمینه  پیشرفت‌های چشمگیری داشته ‌است به‌گونه‌ای که بسیاری از سایت‌های تحلیلگر مسایل نظامی، توان موشکی ایران را جزو ۱۰ کشور نخست جهان می‌دانند.

پایگاه خبری امنیتی "دبکا فایل" وابسته به رژیم صهیونیستی سپتامبر گذشته  در گزارشی با اذعان به قدرت موشکی ایران نوشت ؛برخلاف برآورد اشتباه کارشناسان غربی، نه آمریکا و نه اسرائیل ظرفیت و توانایی مقابله با موشک های  ایران را ندارند.

این ظرفیت به معنای  برخورداری از قدرت  بازدارندگی نظامی ،دفاعی و تهاجمی موثر، برای منصرف کردن دشمن از تهاجم نظامی است. دروضعیت فعلی منطقه  وبا توجه  به  اهداف  و تحرکات جنگ افزوزانه ایالات متحده در منطقه  که با ائتلاف های تنش ساز با  برخی کشورهای عربی تشدید شده ؛اهمیت حفظ ثبات و امنیت در این منطقه از حساسیت  بیشتر برخوردار شده  است. از اینرو ، با توجه به نقش تاثیرگذارایران بر ترتیبات امنیتی در منطقه ،حفظ  بالاترین سطح از امادگی های دفاعی و بازدارندگی نیروهای مسلح دارای اهمیتی راهبردی است .

نیروی دریایی ارتش وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشراف کامل بر تنگه هرمز و خلیج فارس، نقش مهمی در معادلات «دریا پایه» در محدوده آب‌های بین المللی و آب‌های منطقه‌ای و سرزمینی دارند. بدیهی است تقویت توان نظامی نیروی دریایی با مجهز شدن این نیرو به تجهیزات نبرد دریایی از جمله موشک های پیشرفته، ضرورتی است که میزان پایداری امنیت در منطقه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز راافزایش خواهد داد. 

اهمیت  رزمایش نیروی دریایی درسواحل کنارک Konarak و آب‌های دریای عمان را نیزمی بایست در چارچوب ارتقای سطح امادگی های دفاعی و قدرت  بازدارندگی و تهاجمی ایران در مقابله با متجاوزان و برهم زنندگان ثبات و امنیت خلیج فارس ارزیابی کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 23 دی 1399 - 13:36:49