تحریم آمریکا علیه فالح الفیاض؛ پیام‌ها، علل و اهداف

دو شنبه 22 دی 1399 - 11:51:27
تحریم آمریکا علیه فالح الفیاض؛ پیام‌ها، علل و اهداف

تهران - الکوثر : وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه گذشته «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد الشعبی عراق را به بهانه‌های مرتبط با مسائل حقوق بشری جزء فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اقدام آمریکا حاوی پیام‌های مهمی است. 

مهم‌ترین پیام این است که دولت آمریکا احترام به حاکمیت کشورها را در زمره اموری نمی‌داند که باید رعایت کند. «فالح الیفاض» از شخصیت‌های رسمی عراق است که پیش از این مشاور امنیت ملی این کشور بود و اکنون نیز رئیس سازمان حشد الشعبی است. به موجب مصوبه سال 2016 پارلمان عراق، تمامی افراد و چهره‌هایی که در سازمان حشد الشعبی فعالیت می‌کنند، جزء شخصیت‌های رسمی این کشور هستند. بنابراین، اقدام آمریکا نقض حاکمیت عراق است، موضوعی که شمار زیادی از شخصیت‌های عراقی نیز بر آن تأکید و اقدام واشنگتن را محکوم کردند.

در همین راستا، شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا برای قرار دادن نام «فالح الفیاض» رییس سازمان حشد الشعبی در لیست تحریم‌های خود، در راستای افزایش تجاوزات این کشور به عراق و حشد الشعبی است و آن را مصداق نقض آشکار حاکمیت کشور عراق می‌دانیم.

پیام دیگر این اقدام آمریکا، نادیده گرفتن و بی‌احترامی به دستگاه قضایی عراق است. دستگاه قضائی عراق پنجشنبه گذشته به دلیل دست داشتن دونالد ترامپ در ارتکاب جنایت ترور سردار سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس، حکم جلب وی را صادر کرد. تحریم فالح الفیاض توسط آمریکا یک روز پس از صدور حکم جلب ترامپ توسط دستگاه قضائی عراق انجام شد و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به نوعی تلاش کرده‌اند تا به اقدام دستگاه قضائی عراق واکنش نشان داده باشند.

اقدام آمریکا چند علت اساسی دارد. 

علت نخست این است که آمریکا رویکرد خصمانه‌ای علیه محور مقاومت در منطقه غرب آسیا در پیش گرفته است و تحریم فالح الفیاض نیز در همین راستا قرار دارد. دولت آمریکا تحریم، ترور و قرار دادن در لیست تروریستی را علیه محور مقاومت در پیش گرفته که ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در سوم ژانویه 2020 از جمله این جنایت‌ها است. اقدام آمریکا علیه فالح الفیاض را نباید در چارچوب ملی عراق در نظر گرفت بلکه این اقدام را باید در جغرافیای منطقه‌ای مقاومت در نظر گرفت که با دیگر اقدام‌ها علیه این محور، پیوستگی دارد و خصومت واشنگتن با محور مقاومت را نشان می‌دهد. 

علت دیگر این است که فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی عراق است. سازمان حشد الشعبی مطابق مصوبه نوامبر 2016 پارلمان عراق، بخشی از ساختار رسمی نیروهای مسلح این کشور است و آشکارا رویکرد ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی دارد و بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق نیز تأکید می‌کند. فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی نیز ضمن اتخاذ مواضع ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی، همواره نقش مؤثری در تقویت قدرت حشد الشعبی و نیز حفاظت و پاسداری از حاکمیت ملی عراق، ایفا کرده است. بنابراین، آمریکا فالح الفیاض را هم به لحاظ تفکرات شخصی‌اش و هم به لحاظ وابستگی سازمانی وی به حشد الشعبی تحت تحریم خود قرار داده است. 

آمریکا از این اقدام، اهدافی نیز دارد.

یکی از مهم‌ترین اهداف، ایجاد دودستگی و شکاف در درون جامعه و گروه‌های سیاسی عراقی است. آمریکا تلاش دارد از یک سو به جامعه عراق این پیام را منتقل کند که حشد الشعبی و مقامات آن عامل مشکلات کنونی این کشور از جمله درگیری‌ها و خشونت‌ها هستند و از سوی دیگر، برخی از گروه‌های رسمی عراق که نزدیک به واشنگتن نیز هستند از واکنش به چنین اقدام‌هایی خودداری می‌کنند و این می‌تواند سبب بروز شکاف شود. 

یکی دیگر از اهداف مهم آمریکا نیز این است که با چنین اقدام‌هایی مانع پیگیری روند اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شود و به نوعی هشدار دهد که پیگیری مواضع ضد آمریکایی، هزینه‌های این چنینی برای افراد و گروه‌های مقاومت دارد. 

با وجود این، چنین اقدام‌هایی از جانب آمریکا که البته نقض فاحش حاکمیت عراق و دخالت در امور داخلی این کشور محسوب می‌شود، نه تنها سبب پیگیری نکردن فرآیند اخراج نظامیان آمریکایی نمی‌شود بلکه عزم شخصیت‌ها و گروه‌های مقاومت عراق را برای پیگیری این هدف راهبردی تقویت می‌کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 22 دی 1399 - 10:16:19