هدیه آسمانی ایران به هند

شنبه 20 دی 1399 - 16:49:40

وبگردی: بزرگترین قرآن شبه قاره هند که حدود سه قرن پیش ایرانیان کتابت کرده بودند پس از مرمت دوباره به هند هدیه شد.

تهران- الکوثر،  "زا" شهری در ایالت گجرات هند است. در مسجد جامع این شهر، قاریان ایستاده قرآن می‌خوانند و برای عوض کردن صفحات آن چند نفر با هم همکاری می‌کنند. بزرگترین قرآن شبه قاره هند در این مسجد است. داستان کتابت این قرآن جالب است، پادشاه هندو مذهب شهر از خوشنویسی مسلمان اهل ایران خواست قرآنی کتابت کند. او ابتدا قرآنی در قطع کوچک کتابت و به راجا هدیه کرد. راجا از این هنرمند دوباره خواست قرآن را با توجه به بزرگی و عظمت آن بنویسد. هنرمند پس از صرف سال‌ها وقت، قرآنی در قطع دو در سه متر کتابت کرد. ۳۰ جز ۳۰ تُن وزن داشت و دارد. به علت سنگینی آن را در ۳۰ جلد (هر جز در یک جلد) تفکیک کردند.
این کتاب در دو سه قرن گذشته در ماه رمضان قرائت می‌شد تا هم صفحه‌ها ورق گردانی شوند و هم قرآن تلاوت شود. ماه‌های رمضان هر روز یک جز خوانده می‌شد. بیست سال پیش باران‌های شدیدی در این شهر بارید و قرآن در آب فرو رفت. مردم دیر متوجه شدند. پس از گذشت روز‌ها اهالی دیدند ۳۰ جلد کتاب آسیب دیده و پوسیده شده و غیرقابل خواندن است. به چند نهاد داخلی و خارجی از جمله کارشناسان موزه ملی هند مراجعه می‌کنند همه از مرمت آن اظهار ناتوانی کردند.
هندی‌های مسلمان شهر دوباره به ایرانیان رجوع کردند و هنرمندان ایرانی دو دهه است که کار مرمت این ۳۰ جز را شروع کرده اند. مرمت هر جلد کتاب دو تا چهار سال طول می‌کشد و تاکنون شش جز مرمت شده است. وقتی هر جلد از این قرآن مرمت شد به مسجد جامع شهر بارودا بر می‌گردد مردم سنگ تمام می‌گذارند و با مراسم ویژه‌ای آن را دوباره در جایگاه اصلی اش قرار می‌دهند. هدیه‌ای از جنس آسمان که ایرانیان سه قرن پیش به هند دادند دوباره به مردمان این کشور اهدا شده و می‌شود.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
کانال تلگرامی الکوثر فارسی alkawtharfa@
اینستاگرام 🆔 instagram.com/alkawthar.tv

 


شنبه 20 دی 1399 - 12:28:0

دسته بندی :