سال 2020 ؛ سالی سیاه برای غیرنظامیان در غرب آسیا

چهار شنبه 17 دی 1399 - 10:19:24
سال 2020 ؛ سالی سیاه برای غیرنظامیان در غرب آسیا

تهران - الکوثر : سال 2020 میلادی پایان یافت، اما نگاهی کوتاه و گذرا به رخدادهای این سال نشان می‌دهد در منطقه غرب آسیا، غیرنظامیان قربانی اصلی تحولات این منطقه بودند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در سال 2020 کرونا به عامل مهمی برای مرگ و میر در جهان از جمله در غرب آسیا تبدیل شد. با این حال، در منطقه غرب آسیا، هزاران غیرنظامی نیز در اثر خشونت‌های تحمیلی جان خود را از دست دادند تا 2020 سالی سیاه برای نیروی انسانی غیرنظامی در این منطقه باشد. نگاهی به آمارها این موضوع را ثابت می‌کند. 

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، ائتلاف سعودی در یک سال گذشته بیش از 8 هزار و 888 حمله هوایی به 13 استان یمن انجام داده که 410 مورد آن، به وسیله پهپاد بوده و این حملات صدها کشته و هزاران بر جای گذاشته و خسارات زیادی به دارایی‌های مردم وارد کرده است.

مرکز حقوقی اسرائیلی «بتسیلم» در گزارشی نوشت سال گذشته 27 فلسطینی از جمله 7 کودک به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده‌اند.

انفجار چهارم اوت بندر بیروت حدود 200 کشته و بیش از 7 هزار زخمی داشته است. تظاهرات و درگیری‌های داخلی سال گذشته در عراق نیز بیش از 400 کشته و 7 هزار زخمی داشته است. در سوریه نیز آمار دقیقی درباره شمار کشته‌های سال گذشته نیست، اما هزاران نفر در جنگ تروریستی سال گذشته سوریه کشته شدند. 

علاوه بر از دست دادن جان و زخمی شدن، غیرنظامیان در برخی کشورهای منطقه غرب آسیا در سال گذشته میلادی، آسیب‌های مادی سنگینی نیز متحمل شدند. در یمن، لبنان و فلسطین، شمار زیادی از غیرنظامیان منازل و شغل خود را از دست داده و آواره شدند. برای نمونه، مرکز حقوقی اسرائیلی «بتسیلم» در گزارشی اعلام کرد اسرائیل سال گذشته میلادی 729 ساختمان متعلق به فلسطینی‌ها را به بهانه عدم دریافت مجوز ساخت تخریب کرده است که به آوارگی هزار و 6 فلسطینی از جمله 519 کودک انجامیده است. 

اینها صرفاً بخش کوچکی از آسیب‌هایی است که غیرنظامیان در برخی از کشورهای منطقه غرب آسیا از خشونت‌های تحمیلی متحمل شده‌اند. به این لیست می‌توان شمار بازداشت شدگان به خصوص در سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی، شمار بیمارانی که در اثر محاصره در غزه و یمن جان خود را از دست دادند و یا شمار افرادی که در اثر گرسنگی به خصوص در یمن جان خود را از دست دادند نیز اضافه کرد. 

ممکن است برخی کشورهای آفریقایی نیز درگیر این وضعیت باشند، اما خشونت‌ها در غرب آسیا، بر مردم این منطقه تحمیل شده است. جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن موضوعی داخلی نیست بلکه رخدادی تحمیل شده بر مردم فقیر یمن است. محاصره، جنگ و خشونت در باریکه غزه، موضوعی داخلی محسوب نمی‌شود بلکه نتیجه توسعه‌طلبی و رویکرد اشغال‌گرایانه رژیم اسرائیل است. حتی در سوریه، عراق و لبنان نیز خشونت‌ها تا حدود زیادی برآمده از سیاست بازیگران خارجی است. 

مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری خشونت‌های تحمیلی در منطقه غرب آسیا مربوط به حضور رژیم جعلی اسرائیل در این منطقه است. غرب به خصوص آمریکا با هدف حفظ امنیت اسرائیل، از وقوع خشونت علیه یا در درون کشورهای منطقه و به خصوص کشورهایی که به محور مقاومت نزدیک هستند، استقبال می‌کند. 

علاوه بر این، خشونت در درون کشورهایی وجود دارد که نزدیک محور مقاومت هستند. به عبارت دیگر، نارضایتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از تقویت گفتمان مقاومت زمینه شکل دادن به خشونت‌ها در درون یا علیه این کشورها را فراهم کرده است. بنابراین، زنجیره خشونت شکل دیگری از منازعه سیاسی است که در مقابل محور مقاومت شکل گرفته و در این منازعه نه تنها رعایت حقوق بشر جایگاهی ندارد بلکه اساساً افزایش خشونت علیه غیرنظامیان نیز به عنوان اهرمی برای فشار علیه محور مقاومت عمل می‌کند. این وضعیت به خصوص در اثر «ترامپیسم» تقویت شد چرا که در گفتمان «ترامپی» نه فقط حقوق بشر جایگاه ندارد بلکه خشونت و تنفر موج می‌زند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 17 دی 1399 - 8:8:9