صالحی : ماهانه ۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید می کنیم

سه شنبه 16 دی 1399 - 18:38:43
صالحی : ماهانه ۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید می کنیم

تهران - الکوثر : رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در مدت ۲۴ ساعت فرآیند تولید غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی راه اندازی شد و در هر ساعت بین ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم تولید می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «علی اکبر صالحی»» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت «محسن فخری زاده» دانشمند ممتاز هسته ای و دفاعی ایران افزود: با تصویب قانون مجلس شورای اسلامی، فراینده غنی سازی 20 درصد اجرا شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پس از تامین بخشی از نیازهای مالی با دستور رئیس جمهوری، فرایند غنی سازی 20 درصد بعد از طی کردن تشریفات آژانس بین المللی انرژی اتمی، راه اندازی شد و هم اکنون تولید در شرایط پایدار قرار دارد.
صالحی گفت: برای 5 سال آینده رآکتور تحقیقاتی تهران، سوخت فراهم شده است و غنی سازی 20 درصد هم ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: نصب 1000 سانتریفیوژ IR2m در مراحل نهایی قرار دارد؛ دو آبشار نصب شده و در حال کار است یعنی بیش از 320 سانتریفیوژ IR2m‌ نصب شده و در حال نصب است و تا دو سه ماه آینده که طبق قانون  باید 1000 دستگاه نصب شود، این امر انجام خواهد شد.
به گفته  رئیس سازمان انرژی اتمی 1000 سانتریفیوژ IR6 هم تا یکسال آماده خواهد شد و رئیس جمهوری دستور تامین مالی این طرح را داده اند.
با تصویب مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند؛ همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 16 دی 1399 - 18:36:19