ناکامی بزرگ تلاش ضد ایرانی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل

پنج شنبه 11 دی 1399 - 20:19:52
ناکامی بزرگ تلاش ضد ایرانی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل

تهران - الکوثر : آمریکا در سال 2020 تلاش گسترده ای را به منظور تداوم تحریم تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت وبه بهانه قطعنامه 2231 انجام دادکه به نتیجه نرسید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،با ناکامی آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درشورای امنیت ، دولت ترامپ با ادعای عضویت در برجام و نقض اساسی این توافق توسط تهران ،مدعی بازگشت خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران از 20 سپتامبر شد و مهلتی یک ماهه را در این زمینه اعلام کرد. با این حال تلاش های دولت ترامپ برای اجرایی کردن این تحریم ها با مخالفت سازمان ملل اعم از شورای امنیت و مجمع عمومی مواجه شده است.

در آخرین تحول در این زمینه کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنهاد ضد برجامی آمریکا مخالفت کرد تا دولت ترامپ آخرین ضربه را در این زمینه در سال 2020 دریافت کند.در این راستا  تلاش آمریکا برای قراردادن دو بند اضافه بر بودجه 2021 سازمان ملل که مختص به احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران بود؛ با مخالفت 142 کشور مواجه شد و شکست خورد.

استدلال طرف آمریکایی این بود که ، با توجه به خروج آمریکا از برجام و ادعای نقض آشکار برجام از جانب ایران ، از نگاه واشنگتن دیگر این توافق وجود خارجی نداشته و تحریم های بین المللی باید دوباره علیه ایران اعمال شده و کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر بگیرد . اما تنها 10 کشور با این دیدگاه آمریکا همراهی کردند. 110 کشور مخالف این طرح بودند و 32 کشور نیز رای ممتنع دادند.این شکستی خفت بار برای کشوری است که ادعای یکجانبه گرایی و رهبری جهان را می کند.

«اسحاق آل حبیب» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل این اقدام آمریکا را اقدامی سیاسی خواند. وی برجام را یک دستاورد دیپلماسی چندجانبه دانست و یادآور شد که  به موجب قطعنامه 2231 تمام سازوکارهای تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران برچیده شد.

آل حبیب با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا از هیچ مبنای قانونی برخوردار نیست، افزود: آیا مجمع عمومی مجاز است که برای آنچه که شورای امنیت با آن مخالفت کرده است، بودجه تأمین کند؟اشاره وی به تلاش نافرجام آمریکا پس از شکست در متقاعد کردن شورای امنیت برای برپایی دوباره کمیته تحریم ها پس از ادعای اعاده تحریم ها علیه ایران بود. باربارا اسلاوین” کارشناس سیاسی آمریکایی می گوید : با توجه به این که اکثر کشورها استدلال حقوقی آمریکا را رد کرده و درصدد نادیده گرفتن تحریم های اسنپ بک هستند، “هیچ چیزی مطلقا تغییر نخواهد کرد.”

از دیدگاه ایران توافق هسته ای برجام با توجه به وجود گروه1+4 و نیز لغو نشدن قطعنامه 2231 شورای امنیت به رغم خروج آمریکا از آن هنوز به حیات خود ادامه می دهد. هر چند که تهران در واکنش به عدم ایفای تعهدات برجامی از جانب اعضای اروپایی گروه 1+4 یعنی آلمان ، فرانسه و بریتانیا موسوم به تروئیکای اروپایی تعهدات برجامی خود را در 5 مرحله کاهش داده ، اما ایران بارها اعلام کرده که در صورت اجرایی شدن تعهدات اروپا به ویژه عملیاتی شدن ساز و کار ویژه تبادل مالی و تجاری با ایران موسوم به "اینستکس" آماده اجرای مجدد تعهدات برجامی خود است.

اکنون که جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده که با به دست گرفتن قدرت در 20 ژانویه بار دیگر به برجام باز خواهد گشت تهران نیز آمادگی خود را برای اجرای تعهدات برجامی خود در صورت بازگشت آمریکا به برجام واجرای تعهدات برجامی خود و  لغو تحریم های یکجانبه اعلام کرده است.

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به اظهارات بایدن در مورد بازگشت آمریکا به برجام تصریح کرد: ما بارها بر این مسئله تاکید کرده‌ایم که اگر طرف‌های مقابل ما در این قرارداد به تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. بااین حال دولت ترامپ در صدد است تا به هر نحو ممکن در عمر بسیار کوتاه باقیمانده خود ، هرگونه اقدامات مخرب برای از میان بردن برجام و عدم بازگشت واشنگتن به آن را انجام دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 11 دی 1399 - 19:43:32