تنش میان عصائب اهل الحق و دولت عراق ؛ علل و اهداف

یک شنبه 7 دی 1399 - 14:34:13
تنش میان عصائب اهل الحق و دولت عراق ؛ علل و اهداف

تهران - الکوثر : شامگاه یکشنبه گذشته سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد هدف حمله راکتی قرار گرفت. اگرچه کسی در این حمله آسیب ندید، اما این حمله به عاملی برای هجمه علیه گروه‌های مقاومت عراق و همچنین تنش میان دولت و گروه‌های مقاومت تبدیل شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق هفته گذشته از دستگیری برخی از عاملان این حمله خبر دادند که از اعضای عصائب اهل الحق عراق بودند. این اقدام سبب بروز تنش در روابط عصائب و دولت عراق شد.

شماری از اعضای عصائب اهل الحق مقابل ساختمان اطلاعات عراق در بغداد تجمع کرده و با تعیین ضرب‌الاجل، آزادی افراد بازداشت شده را خواستار شدند. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در واکنش به این تجمع در توییتی نوشت: «تسلیم اقدامات خودسرانه و پوچ نخواهیم شد و در صورت لزوم آماده رویارویی قاطع هستیم.» «عبدالوهاب الساعدی»، فرمانده سازمان ضد تروریسم عراق نیز اعلام کرد نیروهای ضد تروریسم آماده دفاع از عراق و ملت آن و در انتظار دستور فرمانده کل نیروهای مسلح، مصطفی الکاظمی، هستند.

این تنش سرانجام با آزادی افراد بازداشت شده به پایان رسید، اما این سوال وجود دارد که علل این تنش که پیش از این نیز در چند نوبت به وجود می‌آید، چیست؟

عامل اصلی بروز این تنش به انفعال دولت بغداد برای اجرا نکردن مصوبه روز 5 ژانویه 2020 پارلمان عراق مربوط است. پارلمان عراق روز 5 ژانویه طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد. اگرچه بخشی از نظامیان آمریکایی از عراق خارج می‌شوند، اما دولت الکاظمی تمایلی به خروج کامل این نظامیان ندارد. این در حالی است که گروه‌های مقاومت عراق بر ضرورت خروج کامل نظامیان آمریکایی و حفظ حاکمیت و استقلال عراق تاکید دارند. در همین راستا، «قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل الحق در پی بروز تنش اخیر میان این گروه و دولت، ضمن اعلام پایبندی به دولت و نهادهای آن، بر پایان دادن به حضور نیروهای آمریکا در عراق تأکید کرد.

عامل مهم دیگر در این خصوص، هجمه و بهره‌گیری رسانه‌ای مخالفان مقاومت در خارج از عراق است. پس از بروز این تنش، برخی از رسانه‌های عربستانی و آمریکایی با تبلیغات گسترده تلاش کردند گروه‌های مقاومت به خصوص عصائب اهل الحق را گروه‌های ضد عراقی معرفی کنند. در همین راستا، «محمود الربیعی»، عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق بیان کرد رسانه‌های آمریکایی و سعودی در راستای هدف قرار دادن حشد الشعبی و «جنبش عصائب اهل الحق» حرکت می‌کنند و اینکه آن را ضد عراق جلوه دهند.

این رویکرد رسانه‌ای و البته رویکرد رسمی که آمریکایی‌ها ضد گروه‌های مقاومت اتخاذ کردند، حاکی از یک برنامه و طرح سازمان‌یافته علیه این گروه‌ها است که با همراهی برخی شخصیت‌ها و حتی اعضای دولت عراق نیز همراه شد. سفارت آمریکا در بغداد نقش اساسی را در این برنامه‌ریزی ایفا می‌کند، موضوعی که «محمود الربیعی» نیز به آن اشاره و اعلام کرد سفارت آمریکا نقش جاسوسی و تخریبی در عراق  دارد. در واقع، این نقش تخریبی در قالب تخریب وجهه گروه‌های مقاومت و همچنین تخریب رابطه این گروه‌ها با دولت بغداد انجام می‌شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 7 دی 1399 - 13:20:26