عفو جنایتکاران جنگی بلک واتر از سوی ترامپ و واکنش بغداد

پنج شنبه 4 دی 1399 - 17:4:39
عفو جنایتکاران جنگی بلک واتر از سوی ترامپ و واکنش بغداد

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اکنون در آخرین ماه زمامداری خود قرار دارد ،برخی از مجرمان سیاسی و جنایتکاران جنگی را عفو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا دونالد ترامپ  روز سه شنبه 15 نفر از جمله 4 تن از عاملان کشتار غیرنظامیان عراقی را مورد عفو ریاست جمهوری قرار داد. عفو نیکلاس اسلاتن ، پل اسلوگ ، اوین لیبرتی ، داستین هرد و چهار نظامی آمریکایی وابسته به شرکت «بلک واتر» از سوی ترامپ واکنش منفی افکار عمومی را برانگیخت. این چهار  نفر آمریکایی در کشتار 17 غیرنظامی عراقی در 16 سپتامبر 2007 در بغداد پایتخت عراق دست داشتند و در پی محاکمه قضایی که سال‌ها طول کشید، به حبس‌های دراز مدت محکوم شده بودند.  

وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه در واکنش به این اقدام دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم خطرات و پیامدهای جنایت مذکور را مورد توجه قرار نداده و به شکل تأسف‌باری کرامت قربانیان آن‌ را زیر پا گذاشته است.

وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد: از طریق کانال‌های دیپلماسی واشنگتن را مجبور خواهد کرد تا در تصمیمش تجدید نظر کند.

آمریکا در زمینه برخورد با جنایتکاران جنگی از معیارهای دوگانه ای پیروی می کند. در حالی که واشنگتن بارها خواهان محاکمه متهمان به ارتکاب جنایات جنگی دیگر کشورها شده اما در باره اتباع و نظامیان خود از این قاعده پیروی نکرده و در واقع به نحو غیر مستقیم آمریکایی ها را برتر از سایر مردم می داند. دولت آمریکا با این توجیه که روند دادرسی در این کشور عادلانه تر است مانع محاکمه اتباع آمریکا به ویژه نظامیان خود درخارج از آمریکا می شود و در توافق هایی که با دیگر کشورها در زمینه استقرار نظامیان این کشور منعقد می کند همواره اصل "کاپیتولاسیون "را در این توافقات می گنجاند.

طبق این اصل، درصورت وقوع جرم یا جنایتی توسط نظامیان آمریکایی در کشور محل ماموریت، دستگاه قضایی آن کشور حق محاکمه آنها را نداشته و برای محاکمه و اعمال مجازات باید به آمریکا بازگردانده شوند . اما در عمل مشاهده شده که محاکمه این نظامیان در آمریکا بیشتر به صورت نمایشی بوده و حتی در صورت محکومیت نیز در موارد زیادی مورد عفو ریاست جمهوری قرار گرفته و عدالت در باره آنها اجرا نمی شود . نمونه اخیر این امر عفو 4 نفر از جنایتکاران جنگی از اعضای شرکت امنیتی بلک واتر است .

در حالی که مردم عراق به ویژه بستگان قربانیان کشتار سپتامبر 2007 در بغداد تصور می کردند که این نظامیان سال ها در حبس به سر خواهند برد، اما اکنون ترامپ با عفو آنها در واقع عدالت و مجازات جنایتکاران را مورد تمسخر قرار داده است.

البته اقدام آمریکا  فقط به این مورد محدود نشده و دولت ترامپ برای جلوگیری از رسیدگی به اتهامات در باره ارتکاب جنایات جنگی توسط نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان از سوی دیوان بین المللی کیفری به تهدید و تحریم مقامات آن از جمله «فاتو بنسودا» دادستان این دیوان پرداخته است. دونالد ترامپ در 11 ژوئن 2020 با امضای یک فرمان اجرایی، مجوز اعمال تحریم علیه دیوان بین‌المللی کیفری را صادر کرد. ترامپ این مجوز را به دلیل تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جرائم آمریکا در افغانستان اعمال کرد.

به گفته" ریچارد دکر" مدیر بخش عدالت بین‌المللی دیدبان حقوق بشر، دولت ترامپ با تحریم دیوان کیفری حملات خود را به حاکمیت قانون در جهان ادامه می‌دهد و این اقدام ایالات متحده را در کنار مرتکبان نقض‌ها قرار می‌دهد.

با این حال این اقدام آمریکا با واکنش منفی جهانی مواجه شده  و گروهی متشکل از 67 کشور در اواخر ژوئن 2020 با صدور بیانیه مشترکی در واکنش به تهدیدهای آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی، بر حمایت‌شان از این نهاد قضایی بین‌المللی تاکید کردند. این موضع بین المللی علیه این اقدام زورمدارانه و غیر قانونی دولت ترامپ نشانگر انزوای آمریکا و مقبولیت نداشتن اقدامات یکجانبه آن است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 4 دی 1399 - 16:38:31