در مکتب نهج البلاغه؛ پرهیز از غفلت

چهار شنبه 3 دی 1399 - 12:29:49
در مکتب نهج البلاغه؛  پرهیز از غفلت

در این مطلب وب گردی قصد داریم، خطبه بيستم از کتاب ارزشمند نهج البلاغه با ترجمه محمد دشتی را مرور نماییم، ضمنا صوت خوانش حکمت و ترجمه آن ضمیمه شده است.

تهران- الکوثر، خطبه بيستم از کتاب ارزشمند نهج البلاغه را در این مطلب دنبال کنید.

و من کلام له (علیه السلام) و فیه ینفر من الغفلة و ینبه إلى الفرار للّه:
فَإِنَّکُمْ لَوْ قَدْ عَایَنْتُمْ مَا قَدْ عَایَنَ مَنْ مَاتَ مِنْکُمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ لَکِنْ مَحْجُوبٌ عَنْکُمْ مَا قَدْ عَایَنُوا وَ قَرِیبٌ مَا یُطْرَحُ الْحِجَابُ وَ لَقَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنْ سَمِعْتُمْ وَ هُدِیتُمْ إِنِ اهْتَدَیْتُمْ وَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَکُمْ لَقَدْ جَاهَرَتْکُمُ الْعِبَرُ وَ زُجِرْتُمْ بِمَا فِیهِ مُزْدَجَرٌ وَ مَا یُبَلِّغُ عَنِ اللَّهِ بَعْدَ رُسُلِ السَّمَاءِ إِلَّا الْبَشَرُ.

آنچه را که مردگان دیدند اگر شما مى دیدید، ناشکیبا بودید و مى ترسیدید، و مى شنیدید و فرمان مى بردید. ولى آنچه آن‌ها مشاهده کردند بر شما پوشیده است، و نزدیک است که پرده‌ها فرو افتد. اگر چه حقیقت را به شما نیز نشان دادند، اگر بدرستى بنگرید، و نداى حق را به شما شنواندند، اگر خوب بشنوید و به راه راست هدایتتان کردند اگر هدایت بپذیرید راست مى گویم، مطالب عبرت آموز اندرز دهنده را آشکارا دیدید و از حرام الهى نهى شدید، و پس از فرشتگان آسمانى، هیچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمى کند.

ترجمه فارسی خطبه 20

واز سخنان آن حضرت علیه السلام است:

پس به درستی که شما اگر می دیدید، آنچه را که به تحقیق دیده اند، کسانی از شما که مرده اند. هر آینه ناشکیبایی می کردید و می ترسیدید و می شنیدید و اطاعت می کردید . ولیکن آنچه را که دیده اند،ازشما پوشیده شده است ونزدیک است که پوشش برداشته شود!وهرآینه قطعاًنشان داده شده اید(بینا شده اید)اگرنگاه می کردید و شنوا شده اید اگر می شنیدید و هدایت شده اید ، اگرهدایت پذیر می شدید. به حقیقت با شما سخن می گویم: هر آینه عبرت ها به تحقیق آشکارشده اند واز آنچه در آن بازداشته شده (حرام ها ) ، باز داشته شدید. وبعد فرستادگان آسمان (فرشتگان) جز انسان از جانب خدا پیام نمی رساند. ( ترجمه خدیجه اصغری)

بیشتر بخوانید:


چهار شنبه 3 دی 1399 - 11:14:41